Jedna vec je istá. Elektromobily sú na údržbu lacnejšie

0
2006

Cena elektromobilov klesá, avšak stále vyzerajú byť drahé v porovnaní s množstvom tradičných áut. Toto porovnanie je však zavádzajúce. Akonáhle zistíte náklady na vlastníctvo, predovšetkým udržiavanie a palivo, elektromobily sú oveľa výhodnejšie aj napriek svojej cenovke.

Tento rok sa priemerná cena elektromobilov znížila až o 11 % v porovnaní s minulým rokom. Niektoré dostupné modely ako sú Tesla Model 3 s dojazdom 220-míľ (354 km) za 35 000 dolárov (29 705 eur), Chevrolet Bolt s 238-míľovým (383 km) dojazdom za 37 495 dolárov (31 822 eur) alebo Nissan Leaf s 107-míľovým (172 km) dojazdom začína na 30 000 dolároch (25 461 eur).

Autá poháňané spaľovacím motorom vyžadujú po čase povinnú výmenu niektorých súčiastok. Elektromobily sú však iné, pretože elektromotor je zložený z menej súčiastok ako spaľovací motor. Napr. elektrický motor má iba jednu pohyblivú časť, zatiaľ čo motory tradičných automobilov obsahujú kopec.

Položky, ktoré nepotrebujú náhradu v elektromobiloch zahŕňajú olej, ventilové pásy, vzduchové filtre, rozvodové pásy, tesnenia hlavy, hlavy valcov a zapaľovacie sviečky. Takto sú prevádzkové náklady na elektromobil nižšie, než u tradičných automobiloch.

Okrem toho, regeneratívne brzdenie môže taktiež predĺžiť životnosť bŕzd u elektromobilov.

Keďže elektromobil je schopný spomaliť sa sám, využívanie brzdových pedálov

je zredukované, takže brzdové doštičky a rotory vydržia dlhšie. Elektrické motory sú taktiež viac efektívnejšie pretože negenerujú a neplytvajú teplo ako spaľovací motor, ktorý potrebuje na prevádzku drobné kontrolované výbuchy.

Avšak, elektromobily si taktiež vyžadujú údržbu. Sem patrí výmena stieračov, zavesenia a otáčok pneumatík. Rutinná údržba sa však bude vyskytovať menej často, kvôli čomu sa dá ušetriť na čase a peniazoch.

Ďalšie náklady asociované s elektromobilmi predstavuje domáca nabíjacia jednotka.

Nabíjačka, ktorá dokáže poskytnúť 30 míľ (48 km) dojazdu stojí okolo 600 dolárov (509 eur).  Výkonnejšia nabíjačka na úrovni nabíjania 2 s 240 voltami dokáže nabiť 70 míľ (112 km) dojazdu za hodinu a stojí okolo 450 dolárov (381,92 eur).

Jedna z nákladnejších položiek u elektromobilov je nahradenie batérie, ktorá stojí niekoľko tisíc eur. Faktory, ktoré môžu znížiť životný cyklus batérie môžu zahŕňať vysokú teplotu alebo prebíjanie. Preto je dôležité si pred kúpou overiť záruku.

Ďalšia výhoda jazdenia na aute poháňanom elektrinou namiesto benzínu/paliva je, že nie je predmetom výkyvom cien na ropnom trhu, keďže všetka elektrina je produkovaná doma v krajine. Skutočná cena elektriny však závisí od toho, kde žijete.

Napr. v americkom Department of Energy vyrátali, že nabíjanie elektromobilu stojí o polovicu menej, než tankovanie tradičného auta. V USA je priemerná cena za galón 2,5 dolárov (2,12 eur), čo znamená, že e-galón tým pádom stojí 1,10 dolárov (0,93 centov).

Priemerný šofér, ktorý najazdí 15 000 míľ (24 140 km) ročne by takto minul na palivo okolo 540 dolárov (458 eur). V prepočte to znamená, že za 3,79 litrov by sme zaplatili iba 0,93 centov. Musíte uznať, že je to bezkonkurenčná cena.

Pre ďalšie zníženie nákladov by sa elektromobilom mohlo umožniť parkovanie na miestach, kde by dodávali energiu do rozvodnej siete, pričom by vlastníci za to naspäť získali určitý finančný obnos. Nielenže by vlastníci zarábali na tom, že ich auto stojí, ale taktiež by to zvýšilo spoľahlivosť a pružnosť rozvodnej siete.

Energia dodávané elektromobilmi do rozvodnej siete by umožnila viac flexibility počas špičky dopytu za menej nákladov. Elektromobily by mohli nabíjať svoje batérie počas toho, keď sú ceny nízke a predávať elektrinu, keď budú ceny vysoké. Vyrovnávaním ponuky a dopytu elektriny s elektromobilmi by mohlo vyústiť k vyhnutiu sa nákladných vylepšení, ako je investovanie do nových elektrárni.

Ročná štúdia v Dánsku vykonaná Nissanom a a talianskym Enel SpA demonštrovala, že elektromobily sa môžu využiť ako nástroj pre podporu rozvodnej siete. Nissan a Ovo, jeden z najväčších dodávateľov energie vo Veľkej Británii budú ponúkať službu „vehicle-to-grid service“ pre kupcov Leafu nasledujúci rok. Úspory z týchto služieb by mohli pokryť niektoré náklady pri nabíjaní elektromobilov.

Jedna vec je však jasná. Pokiaľ si kúpite radšej elektromobil, než tradičné auto,pravdepodobne ušetríte oveľa viac peňazí počas jeho vlastníctva.

zdroj fotografie: Karlis Dambrans

zdroj: forbes.com, zdroj titulnej fotografie: forbes.com