BMW sa nikdy netajilo tým, že chce byť priekopníkom a lídrom v rámci elektromobility. V roku 2013, keď iné automobilky iba uvažovali, či predstavia jeden alebo dva hybridy, BMW spustilo svoju radu „i“. Bol to veľký hazard, a hoci predaje boli spočiatku skromné, spoločnosť sa veľa naučila.
O štyri roky neskôr a s elektrickou revolúciou naberajúcou tempo, BMW zhromaždilo svoje skúsenosti a dalo dokopy nový plán e-mobility. Princíp je jednoduchý, na to aby ste zarobili skutočné peniaze potrebujete znížiť náklady, čo pre elektromobily znamená vyhnutie sa zákazkovým platformám a zákazkovým výrobným linkám.
Takže, počínajúc od roku 2021 s produkčnou verziou Vision Dynamics concept, (prezývanou i5, vytvorenou pre rýchlosť, avšak s dojazdom okolo 600-700 km) a iNext (separovaný model „i“ s neznámym dizajnom, zameraný na autonómiu) takmer všetky BMW, či SUV alebo limuzíny s pohonom spaľovacieho motora, plug-in hybridu alebo plne elektrické, budú vybudované na rovnako škálovateľnej, štandardnej architektúre.
Tzv. „i“ rodina bude pokračovať s ponukou najradikálnejšieho dizajnu BMW, karosérie a nápadov, avšak platforma a pohon budú identické pre všetky budúce elektrické verzie „štandardného“ dojazdu. Faktom je, že BMW nemá potuchy, ako mix spaľovacích motorov, plug-in hybridov a plne elektrických áut bude počas rokov kolísať, avšak týmto spôsobom na tom nebude záležať.
Pokiaľ dopyt po jeden typ z ničoho nič vzrastie, napr. z legislatívneho dôvodu, spoločnosť z nej jednoducho vyťaží čo najviac. S použitým tohto princípu BMW tvrdí, že bude mať do roku 2025 až 25 elektrifikovaných áut (plug-in hybridy alebo batériové elektromobily). V súčasností má 7.
Sústreďme sa na chvíľu iba na elektromobily. Od roku 2021 bude motor, prevodovka a elektronické ústrojenstvo umiestnené v jednej ľahšej jednotke, zatiaľ čo celý systém elektrického pohonu bude modulárny. Vďaka tomuto sa dá vybudovať akýkoľvek elektromobil si zmyslíte.
Pre menšie, vstupné autá bude stačiť 100 kW motor na prednej náprave a priemerne veľká batéria. Chcete viac výkonu, dojazdu a pohon na všetky kolesá? Jednoducho predĺžte batériový modul, pridajte pár 200 kW elektrických motorov vzadu a ďalší 200 kW motor vpredu a máte niečo s výkonom približne 800 koní a pohonom všetkých štyroch kolies, čo vám dodá akceleráciu z 0-100 km/h a atraktívne nízke centrum gravitácie. Akú karosériu umiestnite na to je iba na vás.
Medzitým výkonnosť batérii ubieha správnym smerom, tvrdí Andreas Raith, vedúci batériovej technológie. V zmysle hustoty energie tvrdí, že lítium-iónové batérie budú schopné dodať ďalších 80 % predtým, než bude potrebné zmeniť technológiu. Na horizonte sa objavujú solid-state batérie (stále založené na lítiu, avšak bez likvidných elektrolytov), ponúkajúce 50 % skok v hustote energie, ktoré prídu potom, čo sa vyrieši ako ich využiť v aute.
Od roku 2021 sa nebudú plug-in hybridy a elektromobily považovať za iné a exotické. Akékoľvek BMW si vyberiete, či pôjde o rad 3, rad 6 Coupé alebo X5, eventuálne si budete musieť vybrať elektrické, plug-in alebo ostať pri fosílnych palivách. Akonáhle sa náklady znížia, elektromobily sa dostanú do masovej produkcie a dodajú zákazníkom presne to, čo chcú.
zdroj fotografie: pexels.com
zdroj: topgear.com, zdroj titulnej fotografie: topgear.com