Rozhovor s Petrom Badíkom

0
3086

Dnes Vám prinášame rozhovor s Petrom Badíkom, priekopníkom a nadšencom elektromobility na Slovensku, taktiež je spoluzakladateľom spoločnosti GreenWay.

Kde vidíte potencíál v elektromobilite vo svete a SR?

Prirodzený potenciál vidím v princípe technológie, je to lepšia technológia ako využívať tradične spaľovacie motory, jednoducho principiálny rozdiel je v tom  od začiatku civilizácie, od kedy je človek človekom, smeruje k vyššej energetickej efektívnosti, napríklad vyorávať zemiaky traktorom je energeticky efektivnejšie ako motykou, použiť parný stroj je efektivnejšie ako ručne. Platí zákon a premisa elektrické autá sú energeticky efektivnejšie. Spaľovanie zbytočne vytvára  teplo ktoré sa stratí, jednoducho sa vyparí, z dlhodobého hladiska musíme prejsť na elektrinu. Z hľadiska užívateľa je to lepšie,  drvivá vačšina  by využívala keby sme vyriešili tri zásadne problémy, ktoré sú dané a o ktorých vieme. To sú dojazd, cena a infraštruktúra Pre ľudí je stále cena elektromobilov vysoká, ak bude cena nižšia, ľudia začnú nad kúpou viac uvažovať. Taktiež ak zvýšime dojazd a zdokonalíme infraštruktúru. Základ, ktorý je technológia, vďaka ktorej vieme vyrábať lacné auta, zlepšiť dojazd, či lepšiu infraštruktúru. Vďaka tomuto všetkému nám vie elektromobilita nahradiť až 95% spaľovacích motorov, z môjho pohľadu je to ekonomický a organizačný challenge nie už technologický.

Rozhovor s Petrom Badíkom o elektromobilite

Pociťujeme nárast elektromobility, čo si myslíte čo bude impulzom masívnemu rozšíreniu elektromobility?

Ja vidím jeden problém, ktorý treba vyriešiť. Položme si otázku: Koľko modelových radov aút je na svete? , Na slovensku je teraz 350 modelových radov, toto sa neuveriteľne rozšírilo. Pred 15 rokmi bolo oveľa menej modelov ako teraz napr. Mercedes mal 3 rady- E-trieda, C-trieda, S-trieda, teraz majú každé písmeno z abecedy ešte sa to aj strieda. Ľudia preferujú obrovskú variabilitu, ľudia si majú možnosť vybrať, pri elektromobilite mame problém v tom že je ich málo. Dnes je na trhu  iba 7 modelových radov – čisto na baterióvý pohon z toho sú aj autá ktoré sú staršie, čiže technologicky pozadu – majú malý dojazd. Potrebujeme aby modelove rady začali rásť, vtedy sa dostaneme k tomu že si tieto autá kúpia prvé percenta ľudí . Potrebujeme sa dostať cez 5 %, začneme to vídať na uliciach a pochopíme, že to je lepšia technologia, že to je dobré vo všeobecnosti

Váš odhad kedy sa takéto niečo stane?

Môj odhad žeby sa to mohlo stať je okolo roku 2020-2021, no môže sa stať že neprídu. Pokiaľ nebude na trhu aspoň 1/7 modelových radov v elektrine, takáto situácia nenastane. Ľudia musia mať na výber, netvrdím že sa všetky dané modelové rady musia predávať ale aby bola dostupné.

Čo si myslíte o súčasnom stave informovanosti verejnosti elektromobility?

Kto chce byť informovaný bude, kto nechce nebude, Píše sa o tom oveľa viac ako v minulsoti, rozdiel je hlavne v počte ale hlavne v tóne debaty, v rokoch 2011-2016 bol názor že to nieje cesta, dnes je to presný opak, negatívnych člankov je minimum. Skôr by sme sa mali zamerať nato, aká je ponuka elektromobilov. Ak prídeme do showroomu, tak dostaneme aj ponuku od predajcov na elektromobily, taká tá osveta svetu, skúsiť ponúkať alternatívny pohon k spaľovacím motorom.

Pomerne veľa ľudí vidí bariéru v infraštruktúre. Akú rolu hrajú nabíjacie stanice? Je to neprekonateľná bariéra u nás na SR?

Je rozdiel medzi ľuďmi, ktorý zvažujú kúpu elektromobilu a  medzi luďmi, ktorí ho majú a využívajú. Potencionální zákazníci sú naučení na pohodlie, rýchlo natankované, v tomto im chýba infraštruktúra. Keď sa ma niekto opýta ako dlho sa mi nabíja elektrické auto tak mu môžem povedať 6 hodín alebo 7 sekúnd, pretože prídem, zapichnem auto do nabíjačky, odchádzam a nezaujíma ma to.

Prečo Voltia? 

Sme názoru, že logistika musí byť elektrifikovana. Hlavne low delivery, tento segment rastie skutočne veľmi rýchlo, a to aj vďaka rozšíreniu e-commerce.Hľadali sme technické riešenie aby to bolo aj ekonomické, keďže v tomto segmente ide o cenu.

Aké sú krátkodobé a dlhodobé plány spoločnosti GreenWay? 

V prvom rade musíme povedať, že GreenWay je Voltia a Voltia je GreenWay. Voltia vyrába autá, GreenWay tvorí infraštruktúru. Posledný rok intenzívne pracujeme v Poľsku, pretože je to veľký trh, ale taktiež na Slovensku. Naším cieľom je vybudovať najväčšiu sieť nabíjacích staníc v strednej a východnej Európe. Ale musím povedať, nieje to len o bodkách na mapách ale hlavne o user experience, aby vodiči, vedeli ako zaplatiť ako pristaviť auto.. Ak budete mať 1000 nabíjacích staníc no budú mať  konštantne zlú skúsenosť, ľudia na nich budú pozerať zle. Snažíme sa poskytnúť vodičom, čo najlepšie user experience. Naším cieľom je teda kvalitné nabíjacie stanice.


Zdroj: Otázky pripravené redaktorom Petrom Štěpánkom, zodpovedané pánom Petrom Badíkom.