Pripomeňme si ako sa Tesla dostala z takmer bankrotu po značku, ktorá má väčšiu cenu ako Ford: ( roky 2003 – 2009)

0
780

Tesla by teoreticky nemala existovať. Posledný úspešný americký automobilový startup bol založený pred 113 rokmi. A bol to práve Ford. Hoci iba niečo cez dekádu stará, Tesla je gigantická a uznávaná.

Cesta sem však vôbec nebola ľahká. A ľahká nie je ani v súčasnosti. Zatiaľ, čo spoločnosť oslavuje niekoľko úspechov, zažila taktiež veľké množstvo pádov. Tu je zoznam najdôležitejších okamihov Tesly od jej vzniku zachytávajúce jej najdôležitejšie okamihy.

Júl 2003: Tesla Motors bola založená skupinou inžinierov zo Silicon Valley

Hoci súčasný výkonný riaditeľ Elon Musk viedol Teslu počas väčšiny jej existencie, nebolo tomu tak od začiatku. Spoločnosť, ktorá nesie názov po známom fyzikovi Nikolovi Teslovi bola založená v roku 2003 dvomi inžiniermi, Martinom Eberhardom a Marcom Tarpenningom. Medzi ďalších spoluzakladateľov patria JB Straubel, Ian Wright a taktiež Elon Musk.

Práve Musk viedol financovanie Tesly v roku 2004, kedy v tom čase fungoval ako predseda spoločnosti. Eberhard viedol Teslu ako výkonný riaditeľ do augusta 2007, kedy bol vyzvaný k odchodu z spoločnosti. O niečo neskôr, v 28. novembra 2007 bol do pozície výkonného riaditeľa menovaný Ze’ev Drori, izraelský inžinier a podnikateľ.

2. august 2006: Elon Musk odhaľuje majstrovský plán Tesly

Musk sa nikdy nehanbil za svoje úmysly s Teslou. V roku 2006 publikoval blog s názvom „Tajný plán Tesla Motors (iba medzi vami a mnou)“, v ktorom jasne vysvetlil misiu Tesly s urýchlením vytvorenia „solárnej a elektrickej ekonomiky“.

„Ako už viete, prvým produktom Tesla Motors je vysoko-výkonný elektromobil Tesla Roadster. Avšak, niektorí čitatelia si nie sú vedomí faktu, že našim dlhodobým plánom je vybudovať široký rad modelov, ktorý zahŕňa autá za prijateľnú cenu. Hlavným účelom (a dôvodom prečo financujem spoločnosť) je pomôcť ekonomike presunúť sa z využívania uhlia a spaľovania uhľovodíku k využívania solárnej a elektrickej ekonomiky. Verím v to, že ide o primárne, avšak nie exkluzívne udržateľné riešenie.“

28. november 2007: Ze’ev Drori je menovaný ako výkonný riaditeľ

Tesla oznámila, že Drori prevezme vedenie Tesly ku koncu novembra. Drori, ktorý je izraelský inžinier a veterán v tech biznise, dostal za úlohu vytvoriť prvý model Tesly – Roadster, pre trh do konca prvého štvrťroku 2008.

1. február 2008: Tesla odovzdáva prvé kľúče od Roadster

Drori dokázal stihnúť produkciu Roadster na čas a prvé vozidlo bolo dodané Muskovi, ktorý bol vtedy v pozícii predsedu spoločnosti. V rámci oslavy tohto dôležitého momentu Musk spolu s ďalšími 4 prototypmi riadenými inžiniermi vyrazil na diaľnicu 101 a Univerzitu Avenue v Palo Alto, Californii.

17. marec 2008: Spoločnosť začína pravidelnú výrobu Roadster

V polovici marca sa spoločnosti podarilo dosiahnuť svoj cieľ a začať s pravidelnou výrobou modelu Roadster. V tom čase to Drori považoval za dôležitý moment pre spoločnosť a nový míľnik v ére elektrických vozidiel.

Tesla vyrábala Roadster, ktorý začínal na cene 109 000 dolárov (96 098,32 eur), do januára 2012 a predala celkovo 2450 Roadsterov.

15. október 2008: Tesla odkladá Model S a Musk sa stáva výkonným riaditeľom

V októbri začala spoločnosť cítiť tlak vyplývajúci z finančnej krízy. Jednalo sa o najhoršiu krízu za posledných 70 rokov a jej dôsledky ovplyvnili každú spoločnosť v Silicon Valley. Musk oznámil, že prevezme spoločnosť ako výkonný riaditeľ a, že dôjde k prepúšťaniu zamestnancov. Taktiež odložil dátum spustenia predaja Modelu S do polovice roku 2011, kedy mala ísť pôvodne do výroby v roku 2010.

3. november 2008: Tesla získala 40 miliónov dolárov na ochranu voči bankrotu

Do novembra 2008 sa finančná situácia spoločnosti zhoršila a Tesla bola na sklone bankrotu. V rámci ochrany a urýchlenia produkcie modelu Roadster predstavenstvo spoločnosti odsúhlasilo 40 miliónov dolárov ako konvertibilné dlhové financovanie.

Avšak, hoci sa financovanie potvrdilo, spoločnosť získala peniaze až v decembri 2009, čo bolo len tak tak. Musk neskôr povedal, že peniaze prišli v posledný možný deň a v poslednú možnú hodinu.

26. marec 2009: Tesla odhaľuje prototyp Model S

Tesla odhalila svoj prvý elektrický sedan, Model S, v marci 2009 v sídle ďalšej Muskovej spoločnosti, SpaceX. Prvá generácia Modelu S zvládla 300 míľ (482 km) na jedno nabitie a mala zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,5 sekúnd. Do mája 2012 mala Tesla viac než 1000 rezervácii na Model S.

19. máj 2009: Daimler získava 10 % akcií Tesly za 50 miliónov dolárov

40 miliónov dolárov pomohlo Tesle prekonať najtemnejšiu hodinu, avšak spoločnosť potrebovala viac zdrojov pre rozvoj svojej batériovej technológie.

Tesla a Daimler boli partnermi už viac než rok vďaka spolupráci na elektrickom Smartcar. V máji Daimler uskutočnil dlhodobú stávku na Teslu nakúpením 10 % jej akcií za 50 miliónov dolárov (44,082 miliónov eur). Obe spoločnosti sa dohodli na spolupráci pri vývoji batérii a elektrických riadiacich systémov.

V júni 2009 Tesla taktiež získala pôžičku v hodnote 465 miliónov dolárov (409,77 miliónov eur) od oddelenia energie vlády, ktorú splatila úplne v máji 2013.

Tu si môžete prečítať aj predchádzajúce články z tejto série:

Pripomeňme si ako sa Tesla dostala z takmer bankrotu po značku, ktorá má väčšiu cenu ako Ford: (roky 2010 – 2015)

Pripomeňme si ako sa Tesla dostala z takmer bankrotu po značku, ktorá má väčšiu cenu ako Ford: (roky 2016 – 2017)

Zdroje: http://www.businessinsider.com/most-important-moments-tesla-history-2017-2/#november-21-2016-tesla-officially-gets-into-the-solar-business-25

http://markets.businessinsider.com/news/stocks/tesla-stock-price-ford-stock-price-april-3-2017-4-1001891214

Titulná fotografia: Tesla.com