Žiadne nezmyselné predsudky, ale fakty, o ktorých by ste mali pred kúpou elektromobilu vedieť

0
1575

Pri rozhodovaní o kúpe elektromobilu vyvstáva veľa otázok, na ktoré vodič bežného motorového vozidla len ťažko hľadá odpovede. Nedostatok informácií, nesprávne fakty a predsudky potom bránia správnemu procesu rozhodovania. Elektromobil má ale svoje výhody, o ktorých sa najlepšie presvedčíte, keď si pred jeho výberom zodpoviete všetko dôležité.

A aj s našimi často kladenými otázkami o e-mobilite by sme vám chceli poskytnúť návod, ako postaviť jasné fakty proti všetkým nezmyselným predsudkom. Nájdete tu všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobiloch.

Tak sa poďme o tom spoločne presvedčiť.

Aké pohony pre elektrické vozidlá existujú?

Čisto elektrické vozidlá sú vybavené výkonným elektromotorom a energiu pohonu získavajú z batérie vo vozidle. Akumulátor sa nabíja cez elektrickú sieť a môže uchovávať rekuperovanú brzdnú energiu.

  • Hybridné vozidlo (HEV = Hybrid Electric Vehicle)

Hybridné vozidlo kombinuje elektrický s konvenčným pohonným systémom (HEV = „Hybrid Electric Vehicle“). Tieto vozidlá sú vybavené elektromotorom aj spaľovacím motorom. Zabudovaný akumulátor sa nabíja výlučne prostredníctvom rekuperovanej brzdnej energie alebo spaľovacieho motora.

Elektrické vozidlá, ktoré majú okrem batérie nainštalovaný aj malý spaľovací motor („predlžovač dojazdu“), sa nazývajú REEV. Tento pomocný motor poskytuje energiu pre batériu, ale nepoháňa vozidlo priamo (na rozdiel od HEV). Keď je stav batérie nízky, automaticky sa aktivuje predlžovač dojazdu a počas jazdy udržiava stav batérie na konštantnej úrovni.

PHEV je technologicky porovnateľné s HEV, pričom hlavný rozdiel je v tom, že batériu možno nabíjať aj zo siete.

Ako dlho vydrží batéria elektromobilu?

Aby kvalitná prevodovka v elektromobile fungovala tak ako má, potrebuje stroj energiu. V tomto vozidle ju zabezpečuje batéria. Nabíjateľné batérie do auta sú navrhnuté na niekoľko tisíc nabíjacích a vybíjacích cyklov. Záruky výrobcu do 160 000 km a doba osem až desať rokov nie sú nezvyčajné.

V praxi sa ukázalo, že životnosť batérií často prevyšuje očakávania samotných výrobcov. Aj pri najazdených 200 000 kilometroch sú batérie zvyčajne na viac ako 90 percent zdravé.

Batérie by mali mať na konci záručnej doby aspoň 80 % svojej nominálnej kapacity. Ak kapacita klesne pod túto hodnotu, batéria už nie je reálne použiteľná.

Batériu potom možno použiť ako stacionárne úložisko, napríklad na uskladnenie elektriny z fotovoltického systému.

Do akej miery počasie ovplyvňuje nabíjanie a jazdu elektromobilu?

Áno, aj vonkajšia teplota ovplyvňuje nabíjanie či jazdu v elektromobile. Ak pri vysokej teplote zapnete klimatizáciu, spotreba e-vozidla sa zvýši a dojazd sa zníži. Podobná situácia je pri nízkych teplotách a pri použití vykurovania.

Navyše kapacita batérie, množstvo energie, ktorú dokáže absorbovať alebo uvoľniť, závisí od teploty. Čím je batéria chladnejšia, tým menej nabíjacej energie dokáže absorbovať a uvoľniť pri jazde. Batérie sú chemické systémy a príslušné chemické procesy sú preto pri nižších teplotách pomalšie.

Počasie a ďalšie spomínané faktory teda môžu mať vplyv na dojazd elektromobilu. To v konečnom dôsledku ale platí aj pri klasickom vozidle.

Dôležité je, že elektromobily sú šetrnejšie k životnému prostrediu, môžete na ich kúpu získať rôzne dotácie a daňové úľavy, takže sa vám táto investície rozhodne vyplatí!

Zdroj obrázka: Crime Art/Shutterstock.com