Po rokoch chybných začiatkov a nesplnených sľubov sa elektromobily konečne dostávajú na cesty. Avšak po všetkých oslavách točiacich sa okolo spoločností ako je Tesla, trh elektromobilov v skutočnosti iba nepatrne narušil predaje tradičných áut a nákladiakov. Zo 17,5 milióna áut predaných v USA každý rok je iba 1 % úplne elektrické.
Neostane to však na dlho. Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, India a Nórsko sa chystajú na elektrifikovanie dopravy v nasledujúcich dekádach a 8 ďalších krajín si nastavilo ambiciózne ciele. Každý, kto si myslí, že zmena nastane rýchlo by sa však mal pripútať na dlhú cestu. Nabíjacia infraštruktúra, ceny batérii a verejné prijatie ostávajú veľkými bariérami pre elektromobily.
Kto vyhráva v súčasnosti preteky o elektromobily?
AlixPartners, globálna poradenská firma, spustila tento mesiac nový index na sledovanie progresu spoločností a krajín elektrifikujúcich svoje letky automobilov. Ako celok sa svet ledva pohol zo štartovacej čiary. Globálne je podiel elektromobilov, bez započítania hybridov, pod 0,5 %, hoci je pre mnohých cieľom.
Podiel elektromobilov na celkovom predaji áut
zdroj: qz.com
Pri lepšom pohľade na údaje sú známky progresu jasnejšie. V prepočte na obyvateľa, žiadna krajina toho neurobila pre elektrifikáciu viac, než Nórsko. V septembri všetky elektromobily a hybridy zodpovedali za 60 % predaja nových vozidiel, pričom v júni bol 27 % nových predajov v Nórsku za jún úplne elektrickými.
Tieto čísla stále narastajú vďaka štedrým dotáciám a iniciatívam vlády. Cieľom krajiny sú nulové emisie všetkých áut do roku 2025.
Dokonca i keď sa do analýzy nezapočítavajú hybridy a elektromobily s dojazdom pod 500 km (väčšina elektromobilov krajiny má dojazd menej než 400 km), stále vedie Nórsko.
Podiel predaných elektromobilov podľa krajín
zdroj: qz.com
Pre menšie krajiny so štedrými iniciatívami je ľahšie urobiť pokrok (Nórsko má iba 5,2 milióna obyvateľov, zato veľký rozpočet). Avšak skutočný účinok sa deje v najväčších automobilových trhoch – Číne a USA.
S kombinovaným predajom 45,5 milióna vozidiel za rok, 2 najväčšie ekonomiky sveta majú v nasledujúcich rokoch za úlohu rozšíriť elektromobily na cesty.
Čína prevzala vedenie v roku 2014 a neukazuje žiadne známky spomaľovania. Vedie o 42 %, čo je 2x rýchlejšie, než svetový priemer, aj napriek tomu, že je najväčší trh.
Globálne, Čína zodpovedá za 45 % predajov všetkých elektromobilov minulý rok (hoci čínske autority si stále musia poradiť s podvádzaním pri dotáciách, chybných hláseniach a uhliu dominujúcej výrobe elektriny).
Čína prekonáva USA v počte registrovaných elektromobilov
zdroj: qz.com
Samozrejme, to na čom nakoniec záleží sú míle. Na to, aby elektromobily vyšachovali tradičné autá z trhu, potrebujú schopný dojazd. Pre zmeranie ich potenciálu, AlixPartners sa pozreli na totálny „e-dojazd“ predaných elektromobilov.
Zistilo sa, že Čína vedie s úplným dojazdom 13 miliónov míľ (20,9 milióna km) pre úplné elektromobily, čo je o takmer 3x viac než najbližší konkurent USA.
Čína predáva najväčšie dojazdné kapacity pre elektromobily na svete
zdroj: qz.com
Najväčšie automobilky ako sú Volkswagen, GM, Ford, Toyota alebo Volvo chcú predávať elektromobily vo veľkom. I tak však vedie americká elektromobilka Tesla vedie v podiely na trhu.
Trh Číny je rozdelený medzi niekoľkými výrobcami elektromobilov, pričom Tesla sa dostala na vrchol luxusného trhu vďaka Modelom S a X a momentálne sa snaží presadiť svoje prvé masovo určené vozidlo, Model 3 so základnou cenou 35 000 dolárov (29 697,64 eur).
Zvyšok trhu bude musieť hrať naháňačku. Za Teslou a ďalšími 8 čínskymi spoločnosťami sa v druhom kvartáli 2017 nachádza BMW s 0,7 % podielom na trhu.
Podiel predajov elektromobilov u jednotlivých automobiliek.
zdroj: qz.com
zdroj: qz.com, zdroj titulnej fotografie: qz.com