10 vecí, ktoré by ste mali vedieť o elektromobiloch

0
826

Pred niekoľkými dekádami bola vízia elektrických vozidiel na rovnakej úrovni ako lietajúce vozidlá s futuristickými funkciami. Dnes však už vieme, že elektromobily majú menšiu spotrebu ako spaľovací motor, pomáhajú znižovať uhlíkovú stopu a znižujú priame znečisťovanie ovzdušia.

Existuje však aj zopár nepresností o elektromobiloch. Stereotypná predstava elektromobilu ako nevýkonné, ťažkopádne vozidlo už neplatí. Súčasné elektromobily sú výkonné a luxusné vozidlá prekračujúce očakávania.

Tu je 10 vecí, ktoré by ste mali vedieť o elektromobiloch.

1. Elektromobily boli populárne na začiatku 20. storočia

Prvé elektromobily sa tradujú na začiatok 20. storočia, pričom si zo začiatku užívali popularitu. Zhruba 34 000 elektromobiloch, čo je taktiež počet vyrobených kusov elektromobilov a hybridov v roku 2002, bolo vytvorených iba v USA začiatkom 20. storočia.

Na uliciach v New Yorku bolo dokonca kedysi viac elektromobilov než benzínových áut. Prvá éra elektromobilov však netrvala príliš dlho. Skončila už v roku 1908 príchodom Modelu T od Henryho Forda, ktorý sprístupnil benzínové autá masovému trhu.

2. Toyota Prius odštartovala vzkriesenie hybridov

Vzkriesenie elektrických hybridoch má svoje korene v ropných šokoch a environmentálnych problémoch, avšak Toyota možno hrala kľúčovú rolu vo zvyšovaní záujmu. Model Prius, najznámejší hybrid na svete, bol spustený v roku 1997 s veľkým úspechom. Už v prvom roku bolo v samotnom Japonsku predaných 18 000 vozidiel.

3. Najmodernejšie elektromobily sa dajú úplne nabiť za menej ako hodinu

O niekoľko rokov neskôr sa Tesla, vedená Elonom Muskom, stala veľkým hráčom na trhu elektromobilov. Spoločnosť ponúka nabíjacie stanice, tzv. superchargre, ktoré nabijú Teslu do polovice za 20 minút. Pokiaľ by ste svoju Teslu nabíjali doma cez štandardnú elektrickú zásuvku, batéria by sa nabila doplna počas noci.

4. Elektromobily majú vlastnú Grand Prix

Formula E sú najväčšie preteky elektromobilov. Výkonný riaditeľ Alejandro Agag bol inšpirovaný ideou demonštrovať udržateľnú dopravu a vytvoril svetovú značku pre elektromobilové preteky. Prvé preteky Formula E sa uskutočnili v Beijingu v roku 2014. Pretekalo na ňom 20 vozidiel a udalosť sledovalo viac než 190-miliónov ľudí zo 100 rôznych krajín.

zdroj fotografie: clickeenergy.com

5. Verzie siahajú od základných po luxusné

Trh elektromobilov sa stáva mainstream a toto je taktiež možné vďaka možnosti voľby. Môžete začať so základným modelom ako je Toyota Prius C, s cenou  22 990 dolárov (19 439,39 eur). V strednej cenovej relácii (už luxusné) je BMW i3 za 63 900 dolárov (54 031 eur) a na vrchole trhu je Tesla Model S s cenovkou 114 100 dolároch (96 478,25 eur).

6. Tesla Model S má „Ludicrous“ mód

V rozpore so stereotypom o nevýkonných elektromobiloch, Tesla vytvorila Model S s Ludicrous módom. Auto dokáže akcelerovať z 0-95 km/h za 2,3 sekundy, vďaka čomu je najrýchlejšie akcelerujúcim produkčne vyrábaným autom na svete. Okrem toho má ďalšie fascinujúce funkcie, ako je privolanie auta na miesto prostredníctvom smartfónu alebo biohazard funkcia v Modeli X, ktorá pasažierom poskytuje vždy čerstvý vzduch bez ohľadu na to, ako je vonku vzduch znečistený.

7. Masívne zvýšenie dojazdu je za horizontom

Hoci 400 km na jedno nabitie znie štedro, vedci už študujú alternatívne technológie pre zvýšenie dojazdu. Táto nová technológia umožní elektromobilom mať 10x vyšší výkon, než štandardné lítium-iónové batérie v súčasnosti.

8. Náklady na batérie sa znižujú

Batérie predstavujú veľké náklady, niekedy najväčšie z celých elektromobilov. Znižujúce sa náklady batérii v posledných 5 rokoch sú dobré správy pre elektromobily a umožňuje im to konkurovať tradičným autám.

V roku 2010 predstavovali priemerné náklady na batériu 1000 dolárov/kWh (845,56 eur/kWh), o 5 rokov neskôr to bolo už iba 350 dolárov/kW (295,95 eur/kWh). Lacné batérie umožňujú výrobcom znížiť náklady a následne znížiť spotrebiteľské ceny, vďaka čomu budú pre zákazníkov cenovo výhodnejšie, než tradičné autá.

9. Elektromobily môžu byť použití ako generátor pri výpade elektrického prúdu

Po cunami v roku 2011 v Japonsku sa objavili správy o ľuďoch, ktorí použili hybridné a elektrické autá na poháňanie základných potrieb, ktoré im umožnili prežiť. Automobilky dlho neváhali a propagovali všestrannosť elektrických áut, vrátane schopnosti zapojiť svoj dom do auta.

Nissan vyvinul elektrickú distribučnú jednotku, ktorá posiela energiu z Nissan Leaf do domu. Plne nabitý Leaf má k dispozícii 24 kWh energie, ktorá dokáže zásobovať priemerný japonský domov na 2 dni.

10. Na kúpu elektromobilu alebo hybridu môžete získať štátnu dotáciu

Áno, aj u nás na Slovensku je možné získať štátnu dotáciu pri kúpe elektromobilu alebo hybridu. Tie sú od 11. novembra 2016 v nasledovnej výške:

Elektromobil:

2 000 eur po registrácii auta a vybavení potrebných náležitostí

1 500 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 1. výročí registrácie

1 500 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 2. výročí registrácie

Hybrid:

1 000 eur po registrácii auta a vybavení potrebných náležitostí

1 000 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 1. výročí registrácie

1 000 eur v nasledujúcom kalendárnom mesiaci po 2. výročí registrácie

Skromné elektromobily prešli dlhou cestou od svojho objavenia koncom 19. storočia. S ambicióznymi automobilkami ako Tesla a Nissan nastáva čas, kedy sa elektromobily stanú konečne mainstream.

zdroj fotografie: unsplash.com

zdroj: clickeenergy.com, zdroj titulnej fotografie: clickeenergy.com