Nastáva koniec spaľovacieho motora

0
2329

Ľudská vynaliezavosť…stále nenašla mechanický proces schopný nahradiť kone ako pohon pre vozidlá,“ píše sa v Le Petit Journal, francúzskych novinách v decembri 1893. Jeho odpoveďou bolo organizácia pretekov Paris-Rouen pre konské vozíky v nasledujúcom júli.

102 pretekárov zahŕňalo vozidlá poháňané parou, benzínom, elektrikou, stlačeným vzduchom a hydraulikou. Iba 21 z nich sa kvalifikovalo pre 126 km preteky, ktoré prilákali obrovské davy. Jasným víťazom bol spaľovací motor. Nasledujúce storočia poháňal priemysel a zmenil svet.

Veľký koniec

Jeho dni sú ale spočítané. Rapídne zlepšenie batériovej technológie nahráva elektrickým motorom. V roku 1894 sa ani jeden elektromobil nedostal na štartovaciu čiaru, čiastočne kvôli tomu, že potrebovali nahradzovať batérie každých 30 km. Súčasné elektromobily, poháňané lítium-iónovými batériami dokážu oveľa viac. Chevy Bolt má dojazd 383 km; Tesla pracuje na Modeli S s dojazdom 1000 km.

Banka UBS predpokladá, že celkové náklady na elektromobil dosiahnu rovnakú úroveň ako tradičné autá už nasledujúci rok. Optimisticky predpovedá, že elektromobily budú tvoriť 14 % globálneho predaja áut do roku 2025, čo je v porovnaní so súčasným 1 % významné zvýšenie.

Ďalší majú skromnejšie predpovede, ktoré sú však rýchlo zvážené potom, čo sa batérie stávajú lacnejšími a lepšími. Cena za kWh sa znížila z 1000 dolárov (848 eur) z roku 2010 na 130-200 dolárov (110-169 eur) na dnes.

Regulácie sa sprísňujú taktiež. Minulý mesiac sa Veľká Británia pridala k čoraz dlhšiemu zoznamu krajín, ktoré zakážu predaj tradičných áut do roku 2050.

Posun od benzínu a piestov k batériám a elektrickým motorom by však nemal trvať tak dlho. Prvé známky konca spaľovacieho motora začínajú už dnes a následky na seba nenechajú dlho čakať.

Na odhadnutie čo nás čaká, myslite na to, ako spaľovací motor ovplyvnil náš moderný život. Bohatý svet bol vybudovaný pre motorové vozidlá s veľkými investíciami do cestných sietí a vytvorenia predmestí, spolu s nákupnými centrami a rýchlymi občerstveniami. V USA takmer 85 % amerických pracujúcich cestuje pomocou auta.

Výroba áut bola taktiež generátorom ekonomického vývoja a expanziou strednej triedy v povojnovom svete. V súčasnosti je na cestách okolo 1 miliardy áut, z toho je väčšina poháňaná fosílnymi palivami. Hoci množstvo z nich iba nečine stojí, ich motory dokážu vyprodukovať 10x viac energie než elektrárne. Spaľovací motor je najmocnejším motorom v histórii ľudstva.

Avšak elektrifikácia vrhá automobilový priemysel do nepokojov. Ich najlepšie značky pochádzajú z inžinierskeho dedičstva, predovšetkým z Nemecka. V porovnaní s existujúcimi vozidlami, elektromobily sú oveľa jednoduchšie a majú menej častí. Sú viac počítačmi na kolesách. To znamená, že potrebujú menej ľudí na zloženie a menej podporných systémov pre špecializovaných dodávateľov.

Pracovníci v továrňach, ktoré nevytvárajú elektromobily, sa boja o svoje miesto. Čím menej súčiastok sa bude kaziť, tým viac sa bude trh pre údržbu a náhradne diely zmenšovať. Hoci súčasné automobilky zápasia s nákladným dedičstvom starých továrni a zdurenej pracovnej sily, noví vstupujúci hráči budú nezadlžení.

Prémiové značky budú môcť vystáť pomocou štýlu a zaobchádzania, avšak nízko-prirážkové, masovo sa orientujúce automobilky budú musieť konkurovať priamo prostredníctvom nákladov.

To všetko samozrejme iba v prípade, ak ľudia vôbec budú chcieť vlastniť autá. Elektrický pohon, spolu so službami ako Uber a samojazdiacou technológiou, môže znamenať, že vlastníctvo bude z veľkej časti nahradené „transportom ako službou,“ prostredníctvom letky áut, ktoré budú ponúkané na využitie.

V najhorších predpovediach to odvetvie môže zmenšiť až o 90 %. Množstvo zdieľaných, samojazdiacich elektrických áut by umožnila mestám nahradiť parkoviská áut, ktoré v niektorých prípadoch tvoria až 24 % územia.

Aj bez presunu k bezpečným, samojazdiacim autám, ponúkne elektrický pohon enormné environmentálne a zdravotné výhody. Výmena batérii áut z centrálnych nabíjacích staníc je viac efektívnejšie, než spaľovať palivo v oddelených motoroch. Existujúce elektromobily môžu znížiť emisie uhlíka až o 54 % rýchlejšie v porovnaní s benzínovými autami. Toto číslo bude pritom ešte viac rásť ako sa elektromobily a tvorba elektriny stanú viac efektívnejšími.

Miestne znečistenie ovzdušia sa zníži taktiež. Svetová zdravotná organizácia tvrdí, že najväčší environmentálny risk, znečistenie vonkajšieho vzduchu prispieva k 3,7 miliónom úmrtí ročne. Jedna štúdia zistila, že emisie vozidiel zabili 53 000 Američanov každý rok, zatiaľ čo 34 000 z nich zomrelo v dopravných nehodách.

Autá a autokracie

A potom tu je ropa. Takmer 2/3 spotreby ropy v USA pochádza z áut na cestách. Ropný priemysel je rozdelený v názoroch, kedy má nastať vrchol dopytu po rope. Royal Dutch Shell tvrdí, že to nastane za menej ako dekádu. Vyhliadka konca bude mať však vplyv na ceny už dávno predtým. Keďže nikto nebude chcieť ostať s nepoužitou ropou pod zemou, dôjde k nedostatku nových investícii, najmä v nových, vysoko nákladných oblastiach, ako je napríklad Arktída.

V kontraste, producenti ako Saudská Arábia s obrovskými rezervami, ktoré je možné ľahko využiť, budú pod tlakom vypumpovať všetku ropu ešte predtým, než bude neskoro. Na blízkom východe bude stále záležať, avšak oveľa menej než predtým.

Hoci tu bude stále trh pre zemný plyn, ktorý bude pomáhať generovať energiu pre všetky elektrické autá, klesajúce ceny ropy obmedzia krajiny, ktoré závisia od príjmov z uhľovodíkov, k naplneniu národných pokladníc.

Medzitým prebieha zhon za lítiom. Cena za uhličitan lítny sa zvýšila z $4000/t (3391,41 eur/t) v roku 2011 na 14 000 dolárov (11873,97 eur) v súčasnosti. Dopyt po kobalte a vzácnych zemných prvkov pre elektrické motory sa taktiež zvyšuje. Lítium sa nevyužíva iba na poháňanie áut, obslužné programy chcú využiť obrovské batérie pre skladovanie energie, keď je dopyt slabý. Stane sa z Čile bohatého na lítium nová Saudská Arábia? Pravdepodobne nie, pretože elektromobily ho nekonzumujú. Staré lítium-iónové batérie z áut môžu byť použité v rozvodných sieťach a následne recyklované.

Spaľovací motor má za sebou veľa a stále môže dominovať vývozu a letectvu počas nasledujúcich dekád. Avšak na zemi budú elektrické motory čoskoro poskytovať slobodu a pohodlnosť oveľa lacnejšie a čistejšie. Ako presun k elektrickým motorom zmení trend v bohatom svete smerom k elektrickej spotrebe, politici budú musieť pomôcť s uistením, že bude dostatok elektrárni na produkovanie energie.

Toto bude viesť k novým pravidlám ohľadom verejných nabíjacích staníc a recyklovaniu batérii. Taktiež si budeme musieť poradiť so zmätkom potom, čo staré pracovné miesta zmiznú.

Samojazdiace elektrické autá v 21. storočí pravdepodobne zlepšia svet závažným a neočakávaným spôsobom, rovnako ako to dokázal spaľovací motor v 20. storočí. Bude to však hrboľatá cesta, takže sa dobre pripútajte.

zdroj: economist.com, zdroj titulnej fotografie: economist.com