Prečo elektromobily ešte nie sú štandardom pre každého?

0
1871

Zoznam výhod elektromobilov je dlhý – sú lacnejšie na jazdenie, lacnejšie na udržovanie a sú o niekoľko tried lepšie pre životné prostredie ako tradičné autá. Takže v čase, keď je spotrebiteľský záujem o udržateľnosť najvyšší v histórii, nazývaný ako „zelená generácia,“ kedy sa konečne elektromobily uchytia a stanú sa štandardom pre každého?

Ak sú posledné údaje akýmkoľvek ukazovateľom, ide skôr o otázku „kedy“ a nie „ak,“ pričom k tomu môže dôjsť skôr než očakávame. V USA napr. Ústav Energetiky oznámil, že v roku 2017 sa počet nabíjacích staníc zvýšil o 15 000, čím presiahol celkové množstvo 40 000. To je pre porovnanie viac ako počet McDonaldov v krajine.

Problém vajce alebo sliepka

Tieto štatistiky sú dôležité, pretože po mnohé roky ostali automobilky a spotrebitelia zaseknutí v reinkarnácii klasického problému, či bolo skôr vajce alebo sliepka.

Automobilky čakali na zvýšený záujem od spotrebiteľov, zatiaľ čo spotrebitelia čakali na signály od automobiliek, že tu elektromobily ostanú. Podobne, nabíjacie stanice váhali pre investíciu do širšej, komplexnej a nákladnej štruktúry ešte predtým, než vedeli, či pre nich takáto investícia bude zisková.

Medzitým, na strane spotrebiteľov prebiehali obavy z tzv. „úzkosti z dojazdu,“ čo bol strach z toho, že batérie nebudú mať dostatočnú energiu pre dojazd na ďalšiu nabíjaciu stanicu, čím by boli ponechaní bezmocnosti. Potenciálni zákazníci boli odstrašení, aj napriek faktom zo štúdii dokazujúcej, že ich strach je prehnaný.

Nakoniec, nabíjacie stanice prelomili tento slepý bod a urobili prvý krok. Toto rozhodnutie dalo momentum pre elektromobilové odvetvie urobiť ďalší krok.

Investovanie do infraštruktúry: Hazard, ktorý sa oplatil 

Okrem navýšenia počtu dostupných nabíjacích staníc, automobilky taktiež investovali do zvýšenia dojazdu vlastných elektromobilov. Toto bol ďalší kritický krok smerom k zníženiu obáv, ktorý sa ukázal ako jeden z najväčších faktorov odstrašujúcich zákazníkov od kúpy elektromobilu.

V roku 2017 existuje už 7 elektromobilov, ktoré majú dojazd viac ako 100 míľ (160 km). Rebríček vedie Tesla Model S, ktorá má dojazd 335 míľ (539,13 km) na jedno nabitie batérie. To by malo byť dosť na zažehnanie všetkých obáv.

Vyzerá to tak, že kombinácia zvýšeného počtu nabíjacích staníc a elektromobilov s vyšším dojazdom sa vyplatila. Spolu so znižujúcimi sa cenami za palivo boli predaje elektromobilov lepšie, než kedykoľvek predtým.

Za rok 2016 sa predaje zvýšili o 1/3 v porovnaní s predchádzajúcim rokom, zatiaľ čo v roku 2017 sa predaje zdajú byť ešte silnejšie. Tohtoročný apríl znamenal 19. po sebe nasledujúci mesiac zvýšených predajov.

Je jasné, že všetky znaky poukazujú na fakt, že obe strany sú spokojné so svojou investíciou.

Vstup veľkých hráčov

S pozitívnymi číslami za predaj si veľké automobilky uvedomili, že hoci to trvalo dlhšie než sa očakávalo, elektromobily predsa len predstavujú budúcnosť. Dokonca i Ford, ktorý na začiatku 20. storočia porazil prvú éru elektromobilov, oznámil plány pre prvý elektromobil v roku 2020.

Ďalšie skúsené automobilky budú ponúkať nové modely, ktoré podporujú odhady toho, že elektromobily sa stanú mainstream. Elon Musk, výkonný riaditeľ Tesly, napr. oznámil produkciu prvého SUV crossover v roku 2020, ako súčasť plánu spoločnosti vyrobiť 1 milión vozidiel do roku 2020.

Minulý týždeň Volvo oznámilo, že do roku 2019, budú 100 % produkcie tvoriť elektromobily alebo hybridy.

Tieto oznamy naznačujú rast progres trhu elektromobilov od prvých osvojovateľov po mainstream zákazníkov.

Plnou rýchlosťou vpred 

Je veľa dôvodov byť optimistický ohľadom zvýšeného záujmu spotrebiteľov. Prvým a najdôležitejším je momentálne fakt, že obmedzená ponuka nebola schopná uspokojiť dopyt.

Elektromobily Chevrolet Bolt a Toyota Prius Prime boli obmedzení počtom vyrobených kusov, pričom dopyt bol väčší, než sa očakávalo. Na najdostupnejšiu Tesla Model 3 za 35 000 dolárov, ktorá začala s produkciou prednedávnom, momentálne čaká okolo 300 000 ľudí, pričom niektorí si budú musieť počkať do roku 2019. Tomu sa vraví trpezlivosť.

Ďalším dôvodom pre optimizmus je, že verejnosť má stále mylné predstavy o elektromobiloch, ktoré však môžu byť ľahko opravené. Keďže automobilky investujú do propagácie elektromobilov iba veľmi málo, je jednoduché pochopiť, prečo tomu tak je.

Vybavený s pozitívnymi faktmi o zvýšenom dojazde a množstve nabíjacích staníc a zvýšenie propagácie môže viesť k naplneniu plného potenciálu odvetvia. So správnym marketingom môže byť éra elektromobilov konečne na ceste. Doslova.

zdroj fotografie: theverge.com 

zdroj: thenextweb.com, zdroj titulnej fotografie: thenextweb.com