Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 2/3)

0
2312

Druhou spoločnosťou bola Elcar Corporation. Elcar, známe ako Zagato Zele, bolo malé elektrické auto vyrábané talianskou spoločnosťou Zagato. V USA sa však predávalo pod Elcar Corporation.

Toto malé vozidlo dosahovalo rýchlosť 45 míľ/h (72,42 km/h), malo dojazd 60 míľ (96,56 km) a stálo medzi 4000-5000 dolárov (3507-4384 eur).

Elektromobily však neboli fenoménom iba v USA. Automobilky okolo celého sveta začali do tejto technológie investovať. BMW debutovalo so svojim prvým elektromobilom na letnej olympiáde v roku 1972

BMW 1602 E bolo vytvorené v roku 1972 a bolo predvedené na letnej olympiáde v tom istom roku. Auto poháňalo 12 olovo-kyselinových štartovacích batérii a malo elektrický motor s výkonom 42 koní. Zvládlo dojazd 37 míľ (59,55 km) a malo maximálnu rýchlosť 62 míľ/h (99,77 km/h).

Hoci olympijský organizátori používali auto počas mníchovských hier, vozidlo sa nikdy nedostalo do produkcie.

V 70-tych rokoch bolo vyrobených veľa ďalších elektrických áut, avšak predalo sa ich žalostne málo

Obmedzenia vo vzdialenosti, rýchlosti a dizajne neumožnili elektromobilom stať sa obľúbeným v širokej verejnosti a ich popularita bola počas 80-tych rokov minimálna.

V 90-tych rokoch emisné regulácie znovu zatlačili na automobilov na prehodnotenie elektromobilov

Zmena zákona „čistý vzduch“ v roku 1992 a zákon o energetickej politike z roku 1992 pomohli opäť podnietiť investície v elektrické vozidlá. V Kalifornii dokonca vznikli regulácie, ktoré vyžadovali od automobiliek vytvárať a predávať vozidlá s nulovými emisiami, v opačnom prípade by dostali zákaz predávať svoje autá v tomto štáte.

Najpopulárnejším, alebo neslávne známym bolo EV1 od General Motors

Od začiatku roku 1996 GM vyrobilo 1117 kusov EV1. Auto bolo dostupné iba v Kalifornii, Arizone a v Georgii, pričom sa nedalo kúpiť, ale iba prenajať. Tento elektromobil zvládol zhruba 100 míľ (160,93 km) na jedno nabitie a dokázal zrýchliť z 0-100 km/h za 6 sekúnd.

Hoci spotrebitelia reagovali na EV1 pozitívne, pre automobilku bolo neziskové a rozhodlo sa všetky autá stiahnuť z predaja ihneď potom, čo ich prenájom vypršal. Spoločnosť následne zničila väčšinu vozidiel, ponechala si iba 40 modelov pre darovanie do múzeí alebo iných inštitúcii.

Vzostup Toyota Prius taktiež pomohol k zvýšenému záujmu o elektromobily

Prius bolo po prvýkrát vyrobené v Japonsku v roku 1997, avšak globálne predávaným sa stalo  v roku 2000. Išlo o prvé masovo vyrábané hybridné elektrické vozidlo a stalo sa symbolom pre elektromobily. Vo svojom prvom roku celosvetového predaja spoločnosť predala niečo cez 50 000 Priusov po celom svete. Do roka 2017 Toyota predala niečo cez 10 miliónov hybridných vozidiel, z toho viac ako 6 miliónov boli autá z rady Prius.

Ďalšie časti článku si môžete prečítať tu:

Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 1/3)

Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 3/3)

Zdroj: businessinsider.com