Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 1/3)

0
1579

Súčasný potenciál elektromobilov je najväčší, aký kedy bol. Tradičné automobilky ako General Motors, Volkswagen, Daimler AG a ďalšie investujú do elektromobilov vo veľkom. A samozrejme Tesla, vybudovala celý svoj biznis na elektricky poháňaných autách.

Elektromobily však nie sú ničím novým. Popravde, majú bohatú históriu v USA a v určitom bode sa dokonca stali dominantným typom vozidla. Tu je pohľad na to, ako sa elektrinou poháňané autá počas histórie vyvinuli.

Elektrické autá sa objavili na scéne začiatkom 20. storočia

V rokoch 1899 a 1900 sa elektrické autá predávali spomedzi všetkých typov áut najlepšie. Ak sa na to pozrieme v číslach, 28 % z 4192 vyrobených áut v USA boli elektrickými. Celková hodnota predaných elektromobilov bola väčšia ako benzínové a parné poháňané autá dokopy.

Elektromobily mali kľúčovú výhodu oproti vtedajším klasickým automobilom, ktoré poháňala para

Zatiaľ čo prvé elektromobily boli v podstate kočiare bez koní, mali niekoľko výhod. Po prvé, nevytvárali toľko zápachu, hluku alebo vibrácii ako klasické automobily. Taktiež sa ľahšie ovládali. Benzínové autá museli byť ručne naštartované a taktiež si vyžadovali náročnejšie preraďovanie rýchlosti.

Parou poháňané autá síce nepotrebovali manuálne preraďovanie prevodovky, avšak v porovnaní s elektromobilmi sa dlhšie štartovali a mali menší dojazd.

Od roku 1935 však už elektromobily neboli populárne. Spaľovací motor vyhral a vládne automobilovému svetu už niekoľko desaťročí

Hoci elektrické autá zožali nejaký úspech v 20-tych rokoch, vrchol produkcie mali už dávno za sebou, po roku 1912. V tom čase už masová výroba áut so spaľovacím motorom od Henryho Forda bola oveľa lacnejšia ako elektrické autá. V roku 1912 sa napr. cena za elektrický roadster pohybovala okolo 1750 dolárov (1534,55 eur), zatiaľ čo benzínové auto stálo iba 650 dolárov (569,97 eur).

Ďalšia generácia benzínových áut mala taktiež niekoľko vylepšení akým bol elektrický štartér, vďaka čomu sa oveľa ľahšie ovládali. Do roku 1935 sa elektromobily z ciest takmer úplne vytratili.

Záujem o elektrické autá opäť vzrástol v 60-tych a 70-tych rokoch

Podobne ako dnes, obavy o znečistenie ovzdušia boli čiastočne zodpovedné za obnovený záujem vo vývoji technológii pre elektromobily. V roku 1970 vzniklo nariadenie „Čistý vzduch“, ktoré v USA vyžadovalo od štátov kontrolovať kvalitu vzduchu a spĺňať štandardy do stanovených termínov. Prvý ropný šok v roku 1973, ktorý dramaticky zvýšil ceny benzínu, taktiež prispel k záujmu hľadať alternatívy za benzínové autá.

V roku 1976 kongres v USA schválil nariadenie výskumu, vývoja a demonštrácie elektrických a hybridných vozidiel, ktoré autorizovalo oddelenie energie v podpore výskumu a vývoja elektrických a hybridných vozidiel.

Dve spoločnosti viedli toto hnutie v 70-tych rokoch. Prvou bola Sebring-Vanguard, ktorá vyrobila niečo cez 2000 „CitiCars“

Tieto miniatúrne autíčka dosahovali maximálnu rýchlosť 44 míľ/h (70 km/h)a mali dojazd medzi 50-60 míľami (80-96 km). Citicar a jeho varianty sa stali najviac vyrábanou americkou značkou elektromobilov až do roku 2011, kedy ju predbehlo vozidlo Tesla Roadster.

Ďalšie časti článku si môžete prečítať tu:

Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 2/3)

Ako sa elektromobily stali budúcnosťou dopravy (časť 3/3)

Zdroj: businessinsider.com