Elektromobily sú lacnejšie na vlastnenie a údržbu než benzín a nafta, tvrdí nová štúdia

0
2010

Batériovo elektrické autá stoja po štyroch rokoch menej peňazí než benzínové a naftové vozidlá vo Veľkej Británii, USA a Japonsku, avšak Čína sa má stať lídrom trhu.

Nižšie náklady sú kľúčovým faktorom v rapídnom zvýšení predajov elektromobilov, ktorý prebieha práve teraz, tvrdia vedci. V súčasnosti sú náklady na rovnakej úrovni kvôli podpore vlády, avšak elektromobily majú byť lacnejšou voľbou aj bez štátnych dotácii už v priebehu niekoľkých rokov.

Výskumníci analyzovali celkové náklady vlastníctva auta počas štyroch rokov, vrátane kúpnej ceny a amortizácie, paliva, poistenia, daní a údržby. Boli prekvapení, keď zistili, že batériové elektrické autá sú lacnejšie na trhoch, ktoré skúmali: Veľká Británia, Japonsko, Texas a Kalifornia.

Čisté elektromobily mali nižšie náklady na palivo – elektrina je lacnejšia než benzín alebo nafta a nižšie náklady na údržbu, keďže motory sú jednoduchšie a pomáhajú brzdiť auto, čím sa taktiež šetria brzdové doštičky. Vo Veľkej Británii boli ročné náklady okolo 10 % nižšie než na benzínové alebo naftové auto v roku 2015.

Hybridy, ktoré môžu byť zapojené a získavajú nižšie dotácie, boli o niečo málo drahšie než tradičné autá. Plug-in hybridy boli významne drahšie, keďže kupujúci platili za 2 motory v jednom aute. Výnimkou je iba Japonsko, kde plug-in hybridy získavajú vyššie dotácie.

„Boli sme prekvapení a povzbudení, pretože ako sa zvyšuje produkcia, čisté elektormobily sa stávajú lacnejšími, pričom očakávame, že náklady na batérie budú v ďalších rokoch klesať,“ tvrdí James Tate, ktorý viedol výskum publikovaný v žurnály Applied Energy s Kate Palmer a kolegami z University of Leeds.

Batériovo elektrické autá získavajú predajnú dotáciu vo výške okolo 5000 libier (5669 eur) vo Veľkej Británii a Japonsku, zatiaľ čo v USA je to až 6500 libier (7369 eur).

„Dotácie sú teraz primerane vysoké, avšak za pár rokov majú klesnúť,“ tvrdí Tate. Odhaduje, že elektromobily ako Nissan Leaf sa stanú lacnejšími na vlastnenie a bežný chod ako tradičné autá bez dotácii už v roku 2025. Renault očakáva, že sa to má stať ešte skôr.

Iniciatíva zamerať sa na elektromobily, ktoré emitujú oveľa menej uhlíkových emisií bola spustená obavami o znečistenie ovzdušia, predovšetkým zo strany naftových vozidiel. Vo Veľkej Británii, kde je toxický vzduch v niektorých mestských častiach na nelegálnej vysokej úrovni sa predaje naftových áut za posledný rok znížili o 30 %, zatiaľ čo predaj elektromobilov sa zvýšil o 37 %.

Pri súčasnej úrovni môžu predaje elektromobilov prekonať naftové autá začiatkom mája 2019, povedal analytik Matt Finch na Energy and Climate Intelligence Unit vo Veľkej Británii: „Tieto údaje sú neuveriteľné, keďže sme od tohto momentu iba 18 mesiacov.“ Tate povedal: „Výzvou je, či automobilky majú kapacitu na vyrábanie týchto vozidiel. Dopyt totiž jednoznačne prevyšuje ponuku.“

Viktor Irle z analytikov EV-Volumes.com tvrdí, že v súčasnosti je dobrá ponuka elektromobilov na úrovni nízkych nákladov ako Nissan Leaf a drahšie ako Tesla Model S, avšak nie v strednej vrstve, kde sú zvyčajne rodinné autá. „V súčasnosti nie je žiadna dobrá voľba. Zdá sa, že tradičné automobilky sa trochu boja kanibalizovania predaja svojich súčasných modelov, ktoré sú bestsellermi.“

Obavy zo znečistenia ovzdušia sú akútne predovšetkým v Číne, ktorá je najväčším trhom pre elektromobily a rastie rapídne, poháňaná predovšetkým domácimi výrobcami zahŕňajúcimi BYD, Geely a Beijing Auto. „Čína ukradne všetkým pochodeň a stane sa lídrom tohto trhu. Európsky a americký motorový priemysel zaspal na vavrínoch.“

Avšak, Steve Gooding, raiditeľ RAC Foundation tvrdí, že elektrický trh Veľkej Británie je malý. „V súčasnosti je okolo 32 miliónov áut vo Veľkej Británii, pričom iba 120 000 z nich je čisto elektrických.“

zdroj fotografie: pixabay.com

zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com