Výzvy, príležitosti a predpovede elektromobilov pre rok 2040

0
1860

Potom, čo sa z ničoho nič začali presadzovať zákazy predaja áut so spaľovacími motormi v nasledujúcich desaťročiach, vzniklo mnoho otázok, ako tieto rozhodnutia zmenia trh s automobilmi.

Nasledujúce riadky sa sústredia na možné výzvy a dôsledky týchto rozhodnutí.

Podiel elektromobilov a hybridov na trhu

V Európe tvorilo toto odvetvie za minulý rok iba 0,2 % predaja nových osobných vozidiel (1,3 %, ak sa rátajú aj hybridy).

Ohrozenie pracovných miest

Spaľovací motor potrebuje 1400 súčiastok, výfukový systém a prevodovku. Batéria a motor elektromobilu vyžadujú iba 200 súčiastok.

Spaľovací motor sa priemerne vyrobí za 3,5 hodiny, zatiaľ čo prevodovka potrebuje na vyrobenie v priemere 2,7 hodín. Elektrický motor potrebuje na vyrobenie iba okolo 1 hodiny.

Nemecká automobilová asociácia VDA tvrdí, že zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom v roku 2030 ohrozí viac než 600 000 pracovných miest, pričom 436 000 z nich bude patriť automobilkám a ich dodávateľom.

V Európe je okolo 126 továrni vyrábajúcich spaľovacie motory, zamestnávajúce 112 000 ľudí (66 000 vyrábajúcich pohonné ústrojenstvo a 46 000 prevodovky). Najväčšia továreň na motory v Európe patrí Volkswagenu v nemeckom meste Kassel.

Zmena na hybridy a elektromobily vytvorí 25 000 nových pracovných miest pre automobilky medzi rokmi 2015 a 2030, tvrdí štúdia Global Automotive Outlook z roku 2017.

Plug-in hybridy pomôžu krátkodobo ochrániť pracovné miesta, keďže si vyžadujú kombináciu technológie elektromobilov a spaľovacích motorov. Hybridné auto si vyžaduje na výrobu o 50 % viac času, čo je zhruba 9 hodín, než iba auto so spaľovacím motorom.

Bod zvratu 

60 % nákladov elektromobilov tvorí batéria. Náklady zo začiatku produkciu obmedzovali, teraz však rapídne klesajú. Priemerné náklady na batériu sa z 1000 dolárov/kWh (852,37 eur) v roku 2010 znížili na 227 dolárov/kWh (193,48 eur) z roku 2016, tvrdia analytici z Barclays.

Bod zvratu nastane v momente, keď náklady na batériu elektromobilov dosiahnu ekvivalent nákladov na spaľovací motor, čo bude predstavovať 100 dolárov/kWh (85,24 eur). Toto nastane medzi rokmi 2020 a 2030, tvrdia analytici z Barclays.

Od roku 2025 budú celkové náklady na elektromobil porovnateľné s tradičnými autami (vrátane daní a paliva). V tomto čase sa očakáva, že vlády uvedú vyššie poplatky v podobe daní na naftové autá, tvrdia analytici z Barclays.

Vo výsledku by mohla celá Európa jazdiť iba na elektromobiloch do roku 2035, tvrdí ING.

Investícia 

Kľúčovou prekážkou vo výrobe elektromobilov tvorí čas potrebný na dobitie a nedostatok nabíjacích staníc.

Londýn investuje 10 miliárd eur na infraštruktúru nabíjacích staníc, čo je doposiaľ najviac zo všetkých miest na svete.

Výzva pre Nemecko? 

V roku 2016 bola Veľká Británia najväčším trhom pre export nemeckých automobilov (menej áut bolo exportovaných do Číny a USA, pretože nemecké automobilky majú továrne na týchto trhoch). Predalo sa tu 800 000 nových vozidiel, čo je 20 % celkového svetového exportu. Pripomíname, že Veľká Británia uvedie od roku 2040 zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom, čo znamená, že nemecké automobilky sa budú musieť prispôsobiť alebo z trhu odísť.

zdroj fotografie: pexels.com

zdroj: albawaba.com, zdroj titulnej fotografie: albawaba.com