Rozšírenie elektromobilov a pád spaľovacieho motora je iba otázkou času

0
866

Elektromobily už nevyzerajú iba ako futuristický sen, hoci sú stále iba raritou na ulici a zodpovedajú iba 1 % podielu na celkovom trhu s automobilmi.

I tak, keď sa budúci auto historici budú pozerať späť, budú môcť označiť rok 2017 ako rok, kedy sa elektromobily dostali z pozície sľubného pobláznenia do nevyhnutnosti odvetvia.

Experti tvrdia, že bod zvratu bude nasledovať po 3 vývojoch, každý s veľkým ekonomickým a kultúrnym dopadom.

Vplyv Číny: okrem nastavenia prísnych produkčných kvót pre elektromobily, najväčší trh pre autá na svete plánuje úplne zakázať spaľovací motor už v roku 2030.

Debut Tesla Model 3: prvé masovo určené auto nás dostal do nadšenia vďaka svojmu modernému dizajnu a štartujúcej cene okolo 35 000 dolároch (29687,43 eur).

Plán veľkých automobiliek: General Motors ukončil rok 2016 ako 3. najväčšia automobilka, čo znamená, že jeho rozhodnutie vytvoriť 20 nových elektromobilov do roku 2023 bude mať dopad na svetový trh. Volvo, Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW a Ford taktiež oznámili pred niekoľkými mesiacmi svoje plány pre elektromobily.

„Skutočne môžete cítiť, že elektrifikácia je zrazu veľmi reálna. Je to momentum, ktoré sme predtým skutočne nevideli. Prichádza z iných krajín okolo celého sveta a od veľkých automobiliek, pričom núti ostatných prispôsobiť sa,“ povedala Jessica Caldwell, výkonná riaditeľka odvetvového priemysla v Edmunds.com

Úplná elektrická budúcnosť je stále roky ďaleko, tvrdí expert. Ako sa však elektromobilové momentum vytvára, je 5 spôsobov, akým sa adopcia elektromobility môže odohrať.

zdroj fotografie: chicagotribune.com

Budúcnosť veľkého oleja

Nie tak veľmi ďaleko, nepatrné predaje elektromobilov nepripadali pre naftové spoločnosti ako veľká hrozba. Teraz, vďaka narastajúcom dopyte v Ázii a Európe, sa experti už nepýtajú, či elektromobily prevezmú trh, ale kedy.

Analýza Barclays došla k záveru, že dopyt po oleji by mohol byť celosvetovo znížený o 3,5 milióna barelov denne v roku 2025. Pokiaľ sa elektromobily rozšíria o 33 %, dopyt po nafte by sa mohol znížiť o 9 miliónov barelov za deň v roku 2040. Bloomberg New Energy Finance odhadlo toto číslo v roku 2040 na 8 miliónov barelov denne, čo je viac než súčasná kombinovaná produkcia Iránu a Iraku.

Pri náhlivej pozornosti na dôsledok elektromobilov na ropný priemysel, John Eichberger, výkonný riaditeľ Fuel Institute tvrdí, že v nasledujúcich 15 rokoch neočakáva významné zmeny v dopyte.

„Nevieme, ako rýchlo sa elektromobily rozšíria, avšak vieme, že bez ohľadu na to, ako rýchlo sa rozšíria, položky na trhu sa zmenia pomaly, a toto posunie vplyv na dopyt po nafte o trochu neskôr. Sú to vozidlá na cestách, ktoré určia dopyt po nafte, a nie vozidlá predané dnes.“ tvrdí Eichberger.

zdroj fotografie: chicagotribune.com

Čerpacie stanice sa zmenia

Niektorí experti veria, že elektromobily odbili na gong pre čerpacie stanice, iní si však nie sú takí istí.

Pokým sa nabíjacie časy dramaticky neskrátia a supernabíjačky sa nestanú masovo rozšírenými, čakací čas na nabitie elektromobilov môže tieto stanice premeniť na obslužné služby, tvrdí Guido Jouret, šéf digitálu ABB, ktorý potvrdil, že množstvo čerpacích staníc získava viac peňazí predajom nápojov a jedla, než predávaním nafty.

„Idea je taká, že obslužné služby ako reštaurácie, čerpacie stanice alebo kaviarne môžu byť atraktívnym biznisom pre nabíjanie elektromobilov, ako tomu bolo pred dekádou dozadu zavedenie Wi-Fi zdarma, čo spôsobilo, že množstvo ľudí sa stretávalo v Starbucks,“ tvrdí Jouret. 

Dopad na životné prostredie

V závislosti od toho, ako sa elektrina vyrába vo vašom regióne, plug-in autá spôsobujú o 30-80 % menej emisií, tvrdí Gina Coplon-Newfield, riaditeľka Sierra Club Electric Vehicles Initiative.

Pokiaľ by sa predaje GM v USA za rok 2016, čo je viac než 3 milióny vozidiel, premenilo na elektromobily, krajina by podľa Sierra Club benefitovala nasledovne:

  1. 6,5 milión ton skleníkových emisií zredukovaných ročne
  2. 35,6 milióna barelov nafty zredukovanej ročne, čím dôjde k zníženiu závislosti na zahraničnej nafte, zvýšeniu dopyt po domácej elektriny a udržaniu peňazí spotrebovaných na ropu v krajine.
  3. 164,5 miliónov libier oxidu monoxide zredukovaného ročne.
  4. 11 miliónov ton nitrogen oxides zredukovaných ročne, škodlivých pre dýchacie cesty a vytvárajúcich smog.
  5. 1 milión libier of tuhých častíc zredukovaných ročne.
  6. 9 miliónov ton nestálych organických zlúčenín zredukovaných ročne.

Vyvíjajúca sa budúcnosť auto mechanikov

Jeden z hlavných dôvodov prečo vlastníci áut navštevujú mechanika je výmena oleja, čo vzbudzuje otázku: Čo sa stane, keď elektromobily nebudú závislé na nafte? Nejde o to, že elektromobily si nevyžadujú udržovanie (stále majú brzdy, gumy a stierače), ale ich motory sú oveľa jednoduchšie.

„Tieto veci sa v podstate nekazia. Majú 20 hybných súčastí, v porovnaní s 2000 v spaľovacom motore, a i tých 20 je elektromagnetických, čo znamená, že sa nedotýkajú a nekazia, vďaka čomu sú oveľa lacnejšie na údržbu,“ tvrdí Tony Seba, energetický expert na čistú energiu a zakladateľ RethinkX, think thank predpovedajúci zmeny v odvetví priemyselu.

Seba zdôraznil, že existujú tisícky oddelení obchodov a mechanikov, ktorí budú významne poznačený nástupom elektromobilov.

Poháňanie rozvodnej siete 

Elektromobily si predstavujeme ako spotrebiteľov elektriny, avšak niektorí experti veria, že sú skôr „pohyblivými jednotkami na ukladanie energie,“ ako prednedávnom podotkol Forbes. Experti tvrdia, že rozšírená adopcia umožní vozidlám posielať energiu naspäť do rozvodnej siete v časoch, kedy budú náklady a dopyt vysoké, a nabíjať batériu, keď dopytu ubúda.

zdroj fotografie: chicagotribune.com

zdroj: chicagotribune.com, zdroj titulnej fotografie: chicagotribune.com