Je automobilový priemysel pripravený na novú revolúciu?

0
952

Benzín bol kľúčovým palivom v čase priemyselnej revolúcie. V súčasnosti to však vyzerá, že tradičné palivo pomaličky stráca svoje prvenstvo, o ktoré ho môže pripraviť staronový hráč – elektrina.

Túto revolúciu odštartovala naplno pred 5 rokmi Tesla so svojim Model S. Po sprístupnení patentov od Tesly sa do tohto odvetvia zapojili aj zvyšné automobilky. A teraz prichádza nový míľnik. Volvo, švédska automobilka známa pre svoju bezpečnosť vozidiel sa rozhodla urobiť odvážny krok a kompletne prejsť na výrobu hybridov a elektromobilov od roku 2019.

Hoci to ešte vôbec neznamená koniec benzínových a naftových modelov, tento záväzok je nesmierne významný. Volvo prišlo s týmto verejným prísľubom pomerne rýchlo. Otázkou však nie je, či sú elektromobily víťaznou stávkou do budúcnosti. S toľkými investíciami v celom odvetví a postupným prijatím medzi spotrebiteľmi je to nevyhnutnosť. Dôležité však je, či ekosystém, ktorý sa nachádza okolo automobilového priemyslu je pripravený zvládnuť tieto zmeny.

Po prvé, podobne, ako rozšírenie tradičných áut znamenalo investície do čerpacích staníc, sa budú musieť rozšíriť i nabíjacie stanice pre elektromobily. Inovácie v batériovej technológii znamená, že dojazd sa zvýši, avšak pravidelné dobíjanie ostáva nevyhnutnosťou. Vlastníci si budú môcť svoje elektromobily nabíjať aj doma, aj tak však bude nutné vytvoriť sieť nabíjacích sietí.

Niektoré krajiny sú už na toto pripravené, napr. v apríli 2016 bolo v Japonsku viac nabíjacích staníc ako čerpacích staníc. Nejde však iba o potrebu čerpacích staníc.

Po druhé, podľa výskumov sa zistilo, že typický elektromobil spotrebuje za 1 rok rovnaké množstvo energie ako priemerná britská rodina za ten istý čas. Spolu s týmto musia elektrárenské spoločnosti byť schopné zaistiť zvýšený dopyt.

Po tretie, ďalšiu záležitosť, ktorú bude potrebné vyriešiť zahŕňa náklady na vytvorenie batérii. Kobalt, grafit a lítium sú tri kľúčové komodity, ktoré sú používané v batériách. Taká cena za 1 tonu kobaltu sa napr. v priebehu tohto roka zvýšila z 32 000 dolárov (28 037 eur) na 60 000 dolárov (52 569,33 eur).

To predstavuje dvojnásobné zvýšenie iba v priebehu 6 mesiacov. Ceny za grafit a lítium sa taktiež zvýšili v dôsledku zvýšeného používania v priemysle. Je jasné, že čím viac a viac elektromobilov bude vyrobených, ekonomika úspor z výroby vo veľkom (economy of scale) bude znamenať, že náklady sa znížia, avšak pokrytie cien surovín bude stále nevyhnutné.

Toto je iba zopár záležitostí, ktoré bude treba vyriešiť pri masovom rozširovaní elektromobilov, pričom ich je oveľa viac, od environmentálnych znepokojení po výkon samotných áut, pokiaľ sa teda elektrická revolúcia naozaj uskutoční.

Suma sumárum, hoci sú elektromobily momentálne buzz wordom a ľudia ich „žerú“, na to, aby skutočne prekonali klasické automobily, ktoré tu pred nimi boli oveľa skôr im ostáva ešte veľmi veľa práce a netreba zbytočne predbiehať. 

zdroj: smh.com.au