Londýnčania chcú mať čisté mesto” – motivujú prepravcov k ekologickým vozidlám

0
2167

Londýn, finančné centrum Európy, čelí veľkému problému, ktoré vyplýva zo znečistenia ovzdušia. Vláda Veľkej Británie sa preto konečne rozhodla podniknúť odvážne kroky, kedy pred niekoľkými týždňami oznámila totálny zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2040.

Hlavné mesto Spojeného kráľovstva má taktiež vlastný systém, pomocou ktorého bude bojovať pre lepšiu kvalitu ovzdušia. Ide o poplatky pre staršie vozidlá, ktoré vylučujú do ovzdušia viac emisií, než ich moderné verzie.

Do roku 2019, v závislosti od vozidla, môžu majitelia starších áut očakávať extra poplatky za jazdenie v Londýne. Mesto vytvorilo 2 typy zón:

  1. nízku emisnú zónu ovplyvňujúce komerčné vozidlá od roku 2008,
  2. ultra nízku emisnú zónu, ktorá bude ovplyvňovať všetky vozidlá okrem čiernych taxíkov od roku 2019.

Ďalej tu je emisný príplatok, ktorý bude platiť od 23. októbra 2017, na benzínové a naftové automobily, ktoré nesplnia emisný štandard Euro 4.

Vysvetlime si detailnejšie, na ktoré vozidlá sa obe zóny budú vzťahovať.

Nízka emisná zóna

  • funguje 24/7 a denný poplatok je 100-200 libier (109,88 – 219,76 eur),

  • pri vstupe do zóny prebieha rozpoznávanie poznávacích značiek,

  • začala v roku 2008 pre veľké, komerčne operujúce naftové vozidlá ako autobusy a kamióny,

  • bola rozšírená v roku 2012 pre dodávky, minibusy, karavany, úžitkové vozidlá a pick-upy,

  • ťažké nákladné autá a autobusy registrované pred októbrom 2006 musia byť modifikované, inak zaplatia poplatok,

  • dodávky, minibusy, karavany, úžitkové vozidlá a pick-upy registrované pred októbrom 2002 musia byť taktiež modifikované, inak zaplatia poplatok.

Ultra nízka emisná zóna 

Táto zóna má začať platiť od 8. apríla 2019 a bude pokrývať rovnakú oblasť centrálneho Londýna ako oblasť poplatku za preťaženie. Bude vplývať na viac vozidiel, než nízka emisná zóna, vrátane všetkých automobilov a motocyklov.

  • bude fungovať 24/7 a denný poplatok bude 12,50 libier (13,73 eur) za auto, moped alebo motocykle.
  • výnimky budú:
  1. benzínové autá, dodávky a minibusy, ktoré spĺňajú štandard Euro 4
  2. naftové autá, ktoré spĺňajú štandard Euro 6
  3. motocykle/mopedy, ktoré spĺňajú štandard Euro 3
  • ťažké nákladné vozidlá a autobusy budú musieť splniť štandard Euro 6 (platný od roku 2014), inak budú platiť denný poplatok 100 libier (109,88 eur),
  • pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy bude táto zóna rozšírená pre oblasť Greater London v roku 2020,
  • pre autá, dodávky, minibusy a motocykle bude rozšírená pre oblasti North a South Circulars v roku 2021.

Toto znamená, že od roku 2019 bude najstaršie auto, ktoré môže v tejto zóne jazdiť bez poplatku 4-5 ročný diesel alebo 13-14 ročný benzín.

Ako môžeme vidieť, Londýn to so svojou snahou myslí vážne. Budeme zvedavý, či aj ostatné metropole sveta budú zavádzať podobné riešenia. A taktiež, či budeme môcť niečo takéto očakávať aj na Slovensku.

zdroj fotografie: pexels.com

zdroj: theaa.com, zdroj titulnej fotografie: theaa.com