V elektromobilite práve prebiehajú preteky.Volvo prednedávnom oznámilo, že sa stane prvou veľkou automobilkou, ktorá bude plne elektrická, keďže každé nové auto bude od roku 2019 poháňané elektrikou.
Krátko na to Tesla, ktorú vlastní miliardár Elon Musk oznámila, že prvé „rozpočtové“ auto Model 3 vošlo do predaja. Toto je prvé cenovo dostupné auto, ktoré je určené pre masový trh.
Elektrické autá vytvárajú budúcnosť. Automobilky sa snažia prejsť na túto technológiu a vlády pomocou nej vidia spôsob ako znížiť emisie. Avšak, údaje ukazujú, že je to ešte dlhá cesta, keďže tradičné modely majú stále najväčší podiel na trhu.
Elektrické autá dosiahli rekord v roku 2016
Predaje elektromobilov dosiahli nový rekord v roku 2016, kedy bolo predaných 750 000 nových vozidiel po celom svete.
Čína, najväčší trh áut na svete, má na svedomí takmer polovicu predajov v roku 2016. V krajine sa tento rok predalo celkovo 336 000 vozidiel.
Produkcia elektromobilov sa zvýšila úmerne spolu s rastúcim dopytom.
Za rok 2016 sú na cestách viac ako 2 milióny elektromobilov. Od roku 2005, kedy ich bolo iba niečo cez 1000, to predstavuje 1500 % zvýšenie.
Celkový počet elektromobilov na cestách v roku 2016 dosiahol 2 milióny
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
Najnovšia správa od Bloomberg New Energy Finance predpovedá, že do roku 2040 budú elektromobily tvoriť 54 % predaných áut a 33 % celkových áut bude práve elektrických.
V súčasnosti má Čína najväčší počet elektromobilov na svete. V tejto krajine jazdí okolo 650 000 elektromobilov, čo predstavuje 1/3 z celkového počtu. Toto prvenstvo prevzala od USA v roku 2014.
Čína a USA tvoria takmer 50 % celkového počtu elektromobilov
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
Nórsko v súčasnosti vedie rozširovaniu elektromobilov na trh
Hoci Čína má najvyšší počet predaných a vyrobených áut na svete, Nórsko je v súčasnosti líder v úspešnom rozširovaní elektromobilov na trhu. Takmer každé tretie predané auto v roku 2016 bolo elektrické. Zo všetkých miest bolo v Bergene takmer 50 % predaných áut elektrických.
Za rok 2016 elektromobily tvorili takmer 1/3 predaných áut v Nórsku
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
Úspech Nórska tkvie v štedrých dotáciách poskytnutých vládou. Krajina po prvýkrát predstavila stimuly pre elektrické autá v 90-tych rokoch minulého storočia. Majitelia elektromobilov si užívajú výhody v podobe výluk z dani z príjmov, nulových poplatkov na cle, parkovaní zdarma a prístupu k jazdným pruhom verejnej dopravy.
Veľa krajín ostáva pozadu za svojimi prijatými cieľmi
Medzinárodná energetická agentúra (IEA) stanovila celosvetový cieľ, potvrdení Parížskou klimatickou dohodou, aby do roku 2030 tvorili 30 % nových predajov áut práve elektromobily.
14 krajín si stanovilo ambiciózne ciele rozšírenia elektromobilov v snahe znížiť uhlíkovú stopu. Avšak, štatistiky tvrdia, že je to ešte dlhá cesta.
Vláda Veľkej Británie sľúbila, že „takmer každé auto a dodávka bude vozidlo s nulovými emisiami do roku 2050“. To znamená, že do roku 2030 budú elektromobily tvoriť aspoň 60 % nových predaných áut alebo dodávok. Súčasný trh s elektromobilmi v Spojenom kráľovstve však činí niečo cez 1 % trhu.
Francúzsko vydalo zákon, ktorý zakáže predaj nových benzínových a naftových vozidiel do roku 2040.
Veľká Británia a Francúzsko smerujú k 100 % predaju elektromobilov
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
Nemecko chce mať zase 1 milión elektromobilov na cestách do roku 2020, od toho je však strašne ďaleko. Kancelárka Angela Merkel povedala, že krajina pravdepodobne nesplní tento cieľ, keďže v roku 2016 bolo v Nemecku iba 70 000 elektromobilov.
USA si ešte pod Obamom stanovilo cieľ mať 1 milión elektromobilov do roku 2015. Avšak, v roku 2016 malo iba niečo cez polovicu stanoveného množstva a podľa údajov splní cieľ až v roku 2020.
Čína, najväčší producent skleníkového efektu, tvrdí, že chce aby alternatívne vozidlá tvorili aspoň 1/5 z ročných, 35 miliónových predajov vozidiel predpokladaných v roku 2025.
India dokonca plánuje radikálnejšie činy, s plánmi podporiť elektrifikáciu vozidiel do roku 2032. IEA označilo tento plán za ambiciózny a ak ho chce India splniť, musí predať 10 miliónov elektromobilov do roku 2030.
Ambiciózne ciele Číny a Indie
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
Čo je potrebné na to, aby sa elektromobily stali mainstream?
Viacero expertov predpokladá, že dopyt po elektromobiloch sa zvýši, pričom viacerí revidujú svoje predpovede z roku 2016.
Spoločnosti Both Exxon mobil a BP zvýšili svoju predpoveď na 100 miliónov elektromobilov do roku 2040 a 2035 z predchádzajúcich čísel. IE zdvojnásobila svoju predpoveď na rok 2030. OPEC taktiež prehodnotil svoju predpoveď na 266 miliónov elektromobilov do roku 2040, čo je takmer 6x viac ako predchádzajúca predpoveď, ktorá činila 46 miliónov áut.
Úspech elektromobilov stále závisí na schopnosti stať sa masovo dostupnými pre verejnosť spolu so zmenou infraštruktúry.
Podobne ako Nórsko, elektromobily sú v súčasnosti ťažko dotované vo viacerých krajinách. Francúzsko poskytuje dotácie osobám s nižším príjmom zámenou ich vozidiel za viac environmentálnu alternatívu.
Britská vláda zaviazala 900 miliónov libier pre podporu elektromobilového odvetvia.
Spoliehať sa na verejné financie však môže byť drahé v dlhodobom období a dotácie nebudú musieť byť možné alebo žiaduce pri raste predaja.
Znižujúce sa ceny batérii budú preto kľúčové. Súčasný pokrok vo vývoji batériovej technológii naznačuje smerovanie k splneniu cieľov výrobcov.
Bloomberg predpovedá, že elektromobily sa stanú cenovo dostupnými bez dotácii začiatkom roku 2025. Skutočná masová adopcia začne až vtedy.
Ďalšou záležitosťou je súčasný nízky dojazd elektromobilov. Preto dostupnosť infraštruktúry verejného nabíjania je kľúčová a ide o problém, ktorý veľa krajín musí vyriešiť. V súčasnosti je počet elektromobilov k verejným nabíjacím staniciam v pomere 6:1.
Hoci sa ich počet za posledných 5 rokov významne zvýšil, je ich za potreby oveľa viac. Masové rozšírenie sa predpokladá v poloci 30-tych rokov 21. storočia, čo môže predstavovať zábranu.
Elektromobily prevyšujú nabíjacie stanice 6:1
zdroj fotografie: telegraph.co.uk
zdroj: telegraph.co.uk, zdroj titulnej fotografie: telegraph.co.uk