Kedy sa autá poháňané tradičným spaľovacím motorom stanú zastaranými? Aj napriek najnovším správam z Európy to nevyzerá byť ešte tak skoro.
Najprv Volvo oznámilo, že do roku 2019 kompletne zanevrie na produkciu áut, ktoré využívajú iba spaľovacie motory a bude sa sústrediť na predaj elektromobilov alebo plug-in hybridov.
Ďalej, Francúzsko a Veľká Británia oznámili, že od roku 2040 zakážu predaj nových benzínových a naftových áut. Tento trend ďalej dopĺňajú údaje z Nórska, kde elektromobily predstavovali 42 % všetkých nových predajov áut za jún.
Európsky dopyt pre ropu určený na pohon automobilov v posledných rokoch klesá. Mnoho expertov očakáva ešte väčší pokles v nasledujúcich rokoch, kedy dôjde k väčšiemu adoptovaniu elektromobilov na celom svete. A to vzbudzuje otázky, či predaje elektromobilov budú schopné spôsobiť pokles globálneho trhu ropy, ktorá v priemere za každý rok narástla o 1-2 %, pričom v súčasnosti stojí na 96 miliónoch barelov za deň.
Energetický experti nazývajú tento koncept „vrchol dopytu po oleji“. Poďme sa pozrieť na to kedy a ako nastane.
zdroj fotografie: theconversation.com
Predpoveď s námietkami
Medzinárodná energetická agentúra (IEA), ktorá zastupuje 29 krajín dovážajúcich ropu, vytvorila prognózu, ktorá predpovedá pomalý nástup elektromobilov. Jej základná predpoveď činí 150 miliónov elektromobilov na svetových cestách do roku 2030, čo bude v tom čase predstavovať 10 % všetkých osobných vozidiel. Pre porovnanie, v súčasnosti sú na cestách iba 2 milióny elektromobilov, čo predstavuje 0,2 % z 1,2 miliardy áut na svete. IEA predpokladá, že táto zmena vyústi v dopyte pre olej vo výške 70 miliónov barelov oleja denne v roku 2040. Táto spotreba by pre týchto 29 krajín znamenala 30 % navýšenie zo súčasných 54 miliónov barelov oleja denne.
Ak rast predaja elektromobilov bude rýchlejší, než IEA očakáva, táto predpoveď nebude presná. Ak sa tak stane, bude svetový dopyt po rope vyrovnaný alebo klesavý?
Povzbudenie kúpy elektromobilov prostredníctvom zákona je iba jeden zo spôsobov, ako znížiť dopyt po oleji. Pri pohľade na dominanciu tradičných spaľovacích motorov v osobných vozidlách, ktoré zahŕňajú autá, SUV a malé dodávky, trvalo by dekády nahradiť ich.
Automobily sú trvanlivé statky, ktoré vydržia na cestách priemerne 10 až 15 rokov. Nie všetci vodiči si budú chcieť nové auto kúpiť tak skoro, a nie ešte k tomu elektrické.
Inými slovami, ak teoreticky všetky nové predaje budú predstavovať elektromobily, bolo by to niekedy začiatkom 40-tych rokov 21. storočia, kedy by všetky tradičné automobily zmizli z ciest. Mimo toho, osobné vozidlá konzumujú iba 26 % vyťaženej ropy. Vzhľadom na tieto fakty by elektromobily tvorili iba malú časť nových predajov vozidiel a dosiahnutie vrcholu dopytu po rope v roku 2040 by vyžadovalo viac, než len prechod na elektromobily.
Avšak, spoločne s ďalšími trendmi by elektrické autá mohli potenciálne spôsobiť prevrat dopravy dostatočne na to, aby spotreba ropy v tomto časovom horizonte prestala rásť.
zdroj fotografie: theconversation.com
Zdieľanie áut a ropa
Aj keby celá Európa uzákonila výhradný predaj elektromobilov od roku 2030 a Čína by nasledovala v roku 2035, neprinieslo by to vrchol dopytu po rope v roku 2040. Podľa štúdii, svetová spotreba ropy by rástla minimálne po rok 2050, z časti kvôli tomu, koľko tradičných áut a nákladiakov sa bude stále používať v rozvíjajúcich sa krajinách.
Poďme sa pozrieť na ďalšie faktory – elektrifikácia vozidiel, služby zdieľania áut ako Uber a Lyft, viac udržateľná doprava, ktorá funguje na alternatívnych palivách alebo znižuje vzdialenosť precestovanú pomocou asistencie počítača a obývané časti bez áut.
Väčší počet peších zón bez áut vo veľkých mestách by mal obrovský efekt na svetový dopyt po rope. Táto praktika, ktorá sa využíva v Kodani alebo Madride v Európe a v Chendu (Čína), by mohla spolu s vládnou snahou pre kúpu elektromobilov zastaviť rast dopytu už v roku 2030.
Nákladiaky nevydržia rovnako dlho ako autá a množstvo krajín taktiež uvažuje nad uzákonením používania zemného plynu, vodíka alebo elektriky ako paliva pre ťažké nákladiaky.
Komerčné zdieľanie áut by taktiež mohlo zredukovať dopyt po rope. Ak sa toto odvetvie začne spoliehať na letku autonómnych vozidiel, ktoré by mali byť predovšetkým elektrické, mohlo by to taktiež urýchliť adoptovanie elektromobilov.
Avšak zdieľanie áut môže zlyhať v redukovaní dopytu po rope v krátkom čase, v prípade ak ľudia budú vykonávať viac ciest a budú cestovať viac kilometrov v autách, a pritom sa spoliehať menej na autobus a inú mestskú dopravu.
Pre zhrnutie, zdieľanie áut nezaručuje, že dopyt po rope klesne.
Čo môžu robiť mestá
V ďalšom výskume od University of California sa zistilo, že svetový počet všetkých predaných vozidiel bude v roku 2040 na úrovni 600 miliónov, pokiaľ sa zdieľaniu áut bude dariť, alebo 2,1 miliardy, ak si zdieľanie áut ľudia neobľúbia, čo je veľký rozdiel.
Mestské orgány môžu použiť iné nástroje, ako je vytvorenie pešej zóny, zvýšenie parkovného a udeľovanie dane z používania a preťaženia ciest.
Celkovo sa verí, že existuje rozumná šanca, že svetový dopyt po oleji dosiahne vrchol v roku 2040, hlavne v dôsledku rastúcej preferencie obyvateľov, ktorí chcú bývať v oblastiach s nižším znečistením ovzdušia a prechod k elektromobilom, čo nie je iba možné, ale takmer nevyhnutné. Taktiež sa považuje za rozumné, že akákoľvek spoločnosť, ktorá staví na pokračujúci rast predajov ropy bude sklamaná.
Goldman Sachs tvrdí, že svet by mohol tento míľnik prekonať už skôr. Vedci z tejto spoločnosti predpovedajú, že so širokým rozšírením elektromobilov, pomalším ekonomickým rastom a poklesom výroby plastu, by svetový dopyt po rope dosiahnuť svoj vrchol v roku 2030.
Nech už to bude trvať akokoľvek dlho, prechod k elektromobilom nebude sám o sebe musieť stačiť na zníženie dopytu po rope. Avšak plug-in vozidlá spolu s ďalšími nariadeniami, trendmi a technológiami, si vyberie svoje mýtne.
zdroj fotografie: theconversation.com
zdroj: theconversation.com, zdroj titulnej fotografie: theconversation.com