Keď pred 2 rokmi vyšiel najavo emisný škandál Volkswagenu, mnoho ľudí sa pýtalo, či to znamená koniec dieselu. Odpoveď vtedy však bola nie. Hoci tzv. „dieselgate,“ vrhol na naftové autá veľký tieň, nestačilo to na odpísanie naftových áut, aspoň nie v krátkej dobe. Predsa len, existovala technológia, ktorá znižuje emisie naftových áut.
Bol to však nesprávny predpoklad.
Po 2 rokoch už vieme, že sme podcenili závažnosť dieselových vozidiel. Dôkazy z testovania viacerých vlád v Európe a inde vo svete, rovnako vedené aj nezávislými organizáciami, potvrdzujú, že množstvo automobiliek pri dieseloch podvádza. Čo je ešte viac znepokojujúce, dôkazy poukazujú na to, že podvádzanie nebolo výsledkom nedorozumení regulačných požiadaviek alebo úprimných chýb niektorých inžinierov, ale dobre premyslené stratégie korporácii.
Ďalej, najnižšia emisná kontrola NOx pre osobné vozidlá, je neadekvátna pre redukovanie dieselových emisií z áut, a mala by byť nahradená lepším systémom, ako je selektívna katalytická redukcia (ďalej SCR). Aj potom však SCR systémy budú musieť byť prispôsobené súčasným podmienkam.
Toto je dôležité, pretože jedným z dôvodov prečo automobilky podvádzali bolo, že urobiť správnu vec by stálo viac a niektoré z áut by boli menej konkurencieschopné kvôli vyššej cene. Odhalenie, že nemecké automobilky mohli spolu kolaborovať je posledným dôkazom v tomto kontexte.
Po tretie, vieme o dopadoch emisií na zdravie ľudí. Podľa štúdie spoločnosti Nature sa zistilo, že emisie z dieselov spôsobili za rok 2015 až 38 000 predčasných úmrtí, predovšetkým v EU, Číne a Indii. Štúdia predpokladá, že do roku 2040 emisie spôsobia až 183 600 predčasných úmrtí.
Po štvrté, viera, že naftové autá splnia povinné štandardy a zredukujú emisie sa vytratila. To, čím sa skutočne splnia povinné štandardy sú zlepšené benzínové, hybridné a elektrické autá. Diesele predstavujú bariéru pre splnenie tohto cieľa.
Po piate, prospekt dlhodobých alternatív za diesel sa dramaticky zlepšili. Náklady na elektrické batérie sa dlhodobo znižujú. Hoci svojou cenou ešte v súčasnosti nemôžu konkurovať tradičným autám, vyzerá to tak, že to príde skôr, ako sme si mysleli.
Po šieste, v súčasnosti je malá šanca, že automobilky splnia emisné obmedzenie Euro 6, ktoré je povinné dodržiavať do roku 2024. Bude to znamenať dekádu zlyhania a mať na svedomí ďalšie tisícky ľudských životov.
Dieselová technológia sa stáva čoraz menej konkurencieschopnou, zatiaľ čo hybridy a elektromobily sa zlepšujú. Toto sa deje zároveň v čase, keď sa väčšina metropol sveta snaží obmedziť využívanie dieselov, či už priamo alebo nepriamo.
Vyzerá to tak, že predaje dieselov v Európe a Indii dosahujú svoje maximum, a čoskoro ich čaká dlhodobý pokles. Investori v automobilkách vkladajúci svoje peniaze do diesela, by mali začať uvažovať o návratnosti svojej investície.
Koniec diesela nebude okamžitý, avšak pacient je permanentne chorý. Politici čelia ťažkému rozhodnutiu – udržať ho nažive alebo nie. Krátkodobé opatrenia môžu udržať nízkoemisné diesele nažive. Avšak, za akú cenu?
Dieter Zetsche, výkonný riaditeľ Daimler tvrdí, že za diesel sa oplatí bojovať. Všetko, čo sme sa za tie roky naučili, však tvrdí pravý opak. Musíme bojovať, avšak za čisté ovzdušie, záchranu životov a budúcnosť bez emisií.
zdroj fotografie: theguardian.com
zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com