Francúzsko ukončí predaj všetkých benzínových a naftových áut do roku 2040

0
3101

Vláda nového prezidenta Francúzska Emanuella Macrona vyhlásila, že Francúzsko ukončí predaj benzínových a naftových áut do roku 2040. Ide o súčasť ambiciózneho plánu splniť ciele Parížskej klimatickej dohody.

Nicolas Hulot, nový minister životného prostredia tvrdí, že toto rozhodnutie je skutočnou revolúciou. Pôjde o ťažký cieľ pre automobilky, avšak francúzsky priemysel má byť veľmi dobre vybavený na vykonanie zmeny. Hulot zdôraznil, že rozhodnutie je verejnou záležitosťou o zdraví a boja voči znečisteniu ovzdušia. Veterán environmentálnych kampaní je medzi niekoľkými nováčikmi, ktorým Macron udelil top pozície vo vláde.

Pascal Fanfin, vedúci WWF (Svetový fond na ochranu prírody) Francúzska a bývalý „zelený“ politik, ktorý slúžil pod predchádzajúcou vládou Francoisa Hollandeho povedal, že táto nová politika bude bojovať s klimatickými zmenami oveľa viac než tá predchádzajúca. Vďaka tomuto kroku umiestni Francúzsko medzi lídrami bojujúcimi proti klimatickým zmenám.

Ďalšie krajiny, ako Nórsko, ktoré má najvyšší počet elektromobilov v prepočte na obyvateľa, taktiež uzákonilo 100 % predaj elektromobilov alebo plug-in hybridov do roku 2025. Holandsko predložilo na schválenie zákaz pre benzínové a naftové autá do roku 2025. Niektoré Nemecké spolkové štáty trvajú na podobnom kroku do roku 2030.

India, v ktorej mestá sú ohrozené nebezpečným znečistením ovzdušia uvažuje zase nad úplným zákazom predaja benzínových a naftových áut do roku 2030, pričom chce na trh vo veľkej miere predstaviť svoje elektromobily.

Veľká Británia má zase ašpiráciu predávať iba nové elektromobily alebo autá s minimálnymi emisiami do roku 2040, bola však kritizovaná environmentalistami a politikmi za príliš pomalé rozhodnutia ohľadom znečistenia ovzdušia.

Oznámenie francúzskej vlády prišlo tesne potom, čo Bloomberg New Energy Finance predpovedalo, že elektrické autá budú dominovať automobilovému trhu oveľa rýchlejšie, než sa predpovedalo. Podľa Bloombergu, elektromobily budú tvoriť 54 % celkového predaja elektromobilov do roku 2040, čo je o 5 % viac, než sa predpovedalo minulý rok.

Bloomberg si myslí, že také rýchle rozšírenie elektromobilov bude viesť ku globálnemu zníženiu dopytu o 8 miliónov barelov denne a zvýšenia spotreby elektriny o 5 %.

Ďalší ekonóm, Tony Seba zo Stanfordovej univerzity, ktorý publikoval výskum predpovedajúci ešte rapídnejší rast predaju elektromobilov, o francúzskom pláne tvrdí, že zakázanie predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2040 by malo rovnaký efekt, ako keby sa zakázal predaj koňov pre dopravu – v roku 2040 tu už totiž žiadne nebudú.

Francúzske spoločnosti Peugeot, Citroën a Renault sa zaradili medzi 3 najlepšie automobilky, ktoré majú najnižšie emisie. Francúzsko-japonská automobilka Renault-Nissan je entuziastická, čo sa týka elektromobilov, čo dokazuje 14,6 % podiel trhu s elektromobilmi v EÚ. Firma vytvorila 425 000 áut pre európsky trh a celosvetovo 2 milióny elektrických áut. Treba však poznamenať, že 100 % elektromobily tvorili iba 0,6 % nových registrácii áut v EÚ, čo je zatiaľ žalostne málo.

Závislosť Francúzska na nukleárnej energie pre zásobovanie 80 % elektriny taktiež znamená, že zmena od tradičných áut k elektromobilom by dramaticky znížila karbónové emisie.

Emanuell Macron a jeho nová vláda majú smelé plány, do roku 2040 je to však ešte dlhá cesta a krajina sa musí na tento krok dostatočne pripraviť. Je to však znak, že snaha o zlepšenie tu skutočne je a, že sa to rozhodne skúsi.

zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com