Leaf je najlepšie predávajúcim sa elektromobilom na svete. Teraz však Nissan musí dobehnúť Teslu

0
1915

Keď Nissan odhalil úplne elektrický Leaf v roku 2010, Japonská spoločnosť sa netradične ujala vedenia trhu. Auto bolo schopné zvládnuť 100 míľ (160 km) na jedno nabitie a veľkým skokom prekonala svojich najväčších rivalov, ktorí sa sústredili na vývoj hybridov. Tento náskok umožnil Leafu stať sa najlepšie predávajúcim sa autom na svete, kedy doposiaľ predal takmer 300 000 vozidiel.

Sedem rokov neskôr a zdá sa, že vedenie Leafu čoskoro skončí. V týchto dňoch sú spotrebitelia ťahaní k inej automobilke, ktorou je Tesla. Spoločnosť je natoľko známa, že sa stáva synonymom pre elektromobily.

Viac ako 450 000 ľudí zložilo depozit pre nové auto Model 3 s dojazdom, ktorý je viac ako 2-násobok štandardného Leafu a s cenou 35 000 dolárov (29 425 eur), čo je o 5000 dolárov (4203 eur) viac ako za Leaf.

V snahe ochrániť svoju pozíciu na trhu elektromobilov má Nissan 6. septembra odhaliť nový Leaf, ktorý bude mať nový dizajn a lepší dojazd, pričom cena bude začínať približne rovnako ako štandardná cena za súčasný model, teda 30 680 dolárov (25 793 eur). To, či Nissan dokáže spomaliť momentum Modelu 3 sa však ešte uvidí.

Leaf začal strácať svoje postavenie od momentu, kedy prišli na trh alternatívy s väčším dojazdom, počínajúc od vlajkovej lode Tesly, Modelu S v roku 2012. Základná verzia Modelu 3 zvládne 220 míľ (354 km) na jedno nabitie, pričom Chevy Bolt EV zvládne 239 míľ (384 km). Súčasný Leaf má maximálny dojazd 84 míľ (135 km) so štandardnou 24 kWh batériou a 107 míľ (172 km) s dodatočnými 30 kWh.

Nissan nezverejnil detaily nového Leafu pred jeho odhalením. Analytici však predpokladajú, že štandardný model bude mať 40 kWh batériu, zatiaľ čo drahšia verzia bude mať 60 kWh, čím sa Leaf stane konkurencieschopným pre štandardnú verziu Modelu 3 a Bolt, aspoň čo sa týka dojazdu.

 

Hoci batériou poháňané vozidlá v súčasnosti tvoria iba 0,5 % svetového trhu s automobilmi, prospekty pre EV vyzerajú sľubne. Veľká Británia a Francúzsko zakážu predaj nových dieselových a benzínových vozidiel od roku 2040.

Čína, najväčší trh s automobilmi, schválila zákony, ktoré podporia dopyt pre elektromobily a elektromobilové startupy po celej krajine. Svetové automobilky taktiež oznámili ambiciózne plány. Volvo tvrdí, že všetky nové vozidlá od roku 2019 budú elektromobily alebo hybridy.

Na udržanie svojej pozície si nový Leaf bude musieť preraziť svoju cestu. Pred odhalením nového modelu nás Nissan pripravuje pomocou fotiek, vrátane náčrtov pre aerodynamiku. Automobilka taktiež odhalila niektoré pokročilé funkcie, pre zmenšenie medzere s Teslou.

Patrí sem napríklad systém, ktorý umožňuje vodičovi kontrolovať brzdu a akceleráciu jedným pedálom. Podobná funkcia pomohla Nissan Note minulý november získať prvý titul pre spoločnosť ako najpredávanejšie auto za mesiac v Japonsku.

Leaf bude taktiež vybavený vylepšenou verziou pokročilého systému asistovaného riadenia, ProPilot, ktorý umožňuje auto zaparkovať samo o sebe.

Súčasné verzie ProPilot sú dostupné v malej dodávke Seran a SUV X-Trail v Japonsku, a dokážu zvládnuť autonómnu jazdu na jednom pruhu na diaľnici.

Nissan verí, že táto technológia ho urobí viac konkurencieschopným, nemali by sme však predbiehať a radšej si počkajme na cenu, dojazd a dizajn.

Nový Leaf bude čeliť preplnenému trhu, na ktorý príde v najbližších rokov množstvo očakávaných elektromobilov. Elon Musk tvrdí, že Tesle to bude trvať minimálne do konca roka 2018, aby dodalo súčasných 455 000 objednávok pre Model 3. Chevy Bolt zase zažil pomalší štart, avšak v posledných mesiacoch prekonal Leaf v predaji.

Aj napriek tomu sa však starému Leafu darí dosť dobre na to, že ide o vozidlo na konci svojho cyklu. Súčasných 281 000 Leafov na cestách dáva Nissanu nových potenciálnych zákazníkov, ktorí môžu prejsť na nový model.

Vodiči Nissanu by mali navyše prístup k lepšie sieti nabíjacích staníc než jeho rivali, predovšetkým v Japonsku.

Lojalita u elektromobilov však nie je taká jednoduchá. Jedným veľkým dôvodom je, že plug-in hybridy strácajú svoju hodnotu rýchlejšie než benzínové modely. Technológia za posledné roky napreduje veľmi rýchlo a nové batérie majú lepšiu dojazd.

Leaf stráca hodnotu rýchlejšie ako iné hlavné elektromobily a hybridy, vrátane Toyoty Prius, Chevrolet Bolt alebo Tesla Model S.

Zhruba po jednom roku je Leaf lacnejší než priemerné používané vozidlo v USA a jeho strata dojazdu je väčšia a viac volatilná, než pri Modeli S. Priemerný Leaf je hodný iba 1/3 svojej pôvodnej ceny po prejdení 30 000 míľ (48 280 km).

Kritici tvrdia, že Leaf si nekúpia potom čo videli, že prvá generácia stratila zhruba 90 % svojej hodnoty v prvých 7 rokoch. Je ťažké získať za rozumnú cenu náhradu batérie, ktorá stratila zhruba 100 km svojho dojazdu z pôvodného dojazdu 160 km.

Nissan tvrdí, že náklady pre náhradu batérie sú dostupné iba pre vlastníkov Leaf, ktorý navštívia dealerov pre konzultáciu. V USA má automobilka program, ktorý umožňuje vodičov vymeniť nové batérie a kúpiť 24 kWh batériu za 5 499 dolárov (4623 eur).

zdroj fotografie: pexels.com

zdroj: blooomberg.com, zdroj titulnej fotografie: bloomberg.com